Bisnes

Tempahan Untuk Crossover Proton X50 Melebihi 30,000 Unit

Jadi, saingan mana yang kehilangan penjualan mereka kerana crossover berasaskan Geely ini?

Berita baharu dari Proton mengenai kejayaan tempahan crossover X50 mereka. Tempahan lebih 30,000 yang mengagumkan ini hanya dalam 3 bulan dari pelancarannya pada Oktober 2020.

Oleh itu, dengan wabak COVID-19 yang terus mencabar rakyat Malaysia dengan masalah ekonomi, jumlah tempahan yang tinggi untuk X50 ini dengan jelas menunjukkan bahawa rakyat Malaysia kelas menengah dan rendah masih mahukan kereta baharu walau apa pun, jadi kalau begitu, kenderaan pesaing segera yang mana yang terkesan dengan jumlah jualan ini. Kami berkongsi beberapa kemungkinan dengan anda.

Persaing Secara Langsung

Mazda CX-3 menulis buku tentang apa itu crossover ketika tiba dengan penampilan premium yang bergaya dan Skyactiv yang jimat bahan bakarnya. Dari pelancarannya, jualannya terbaik sekali sehinggalah X50 dilancarkan, ia berada dalam senarai ‘saya mahu memilikinya’ bagi ramai kalangan urban Malaysia. Dengan harga RM141,329 Mazda yang diimport sepenuhnya ini hampir RM32,000 lebih mahal.

Mazda CX-3 Skyactiv

Kemudian ada Hyundai Tucson. Dulu SUV kompak yang popular, ia berkembang dari segi saiz dan ciri sejak beberapa generasi terakhir. Versi pacuan dua roda berharga hanya RM123,888. Hanya RM11,000 lebih mahal namun rakyat Malaysia lebih suka menjauhi jenama Korea ini.

Hyundai Tucson 2WD

Waris kepada Tucson, Kia Sportage pacuan roda depan dengan harga RM129,888 adalah SUV kompak tampan yang juga lebih besar dari segi saiz dan ciri dan dengan gaya Eropahnya, ia masih tidak dapat menandingi harga jualan X50 kerana ia hampir RM20,000 lebih mahal, tetapi lebih besar dan lebih menarik dan ramai masih akan menjauhi kenderaan Korea tetapi tidak pula makanan Korea, rancangan Korea dan TV dan filem Korea.

Kia Sportage

Kemudian ada crossover Hyundai baharu, Kona. Dilancarkan hanya 3 bulan yang lalu dengan harga RM123,888 dan dengan gaya dan ciri yang hebat, crossover yang diimport sepenuhnya ini tidak dapat menandingi harga jualan crossover Geely yang baharu ini kerana insentif cukai pilihan.

Hyundai Kona 2.0Petrol

Kita tidak boleh lupakan Honda HR-V yang sangat popular yang merupakan crossover terlaris di Malaysia selama beberapa tahun dan hanya seminggu yang lalu pada 13 Januari ia mempunyai ciri-ciri kabin facelift dan dengan harga jual dari hanya RM104,000 yang betul-betul seakan-akan harga jualan X50 RM109,000. Ini masalahnya, HR-V sudah berusia lima tahun dan dengan face-lift dikeluarkan dua tahun lalu dan edisi MUGEN akan tiba tidak lama lagi, rakyat Malaysia mencari HR-V yang baharu. Namun, harga jualnya sukar untuk diabaikan, atau tidak?

Honda HR-V RS

Jadi, satu-satunya crossover yang dapat menjatuhkan X50 dari kedudukan No.1 sekarang adalah crossover Perodua DL55 yang tertunda (juga dikenali di Jepun sebagai Daihatsu Rocky) yang sedang menunggu bahagian pengeluaran dari luar negara. Kelewatan pelancarannya membolehkan X50 meneruskan momentum penjualan yang meningkat dan pesaing yang disebutkan di atas tidak mempunyai pilihan selain menonton dan menunggu untuk melihat apakah Kementerian Perdagangan Dan Industri (MITI) akan menyemak semula sistem cukai import pilihan mereka untuk Proton (yang masih dianggap sebagai jenama kereta nasional) dan mencegah penutupan bilik pameran dan kehilangan pekerjaan untuk semua jenama kereta lain yang disebutkan di atas yang membayar cukai import penuh.

Daihatsu Rocky

Previous post

Loji Hidrogen Luar Negara Pertama Hyundai akan berada di China

Next post

Kenderaan yang Diimport Di Filipina Sekarang Kena Tarif

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *