Bisnes

Pembuat Kereta Lebih Suka Thailand, Indonesia & Singapura Berbanding Malaysia

Landskap automotif tempatan akan berubah dalam beberapa tahun mendatang, dan bukan hanya kerana elektrik. Malaysia pernah mempunyai industri kenderaan pemasangan tempatan yang berkembang pesat, tetapi dalam beberapa tahun kebelakangan ini, banyak jenama bukan nasional telah memutuskan untuk memilih kenderaan yang diimport sepenuhnya daripada pemasangan tempatan. Contohnya, Hyundai. Kona, Sonata dan Elantra semuanya diimport sepenuhnya dari Korea di mana mereka pada dulunya CKD untuk penjual dengan jualan tinggi. Bahkan Toyota telah berpindah dari CKD untuk Corolla Altis dan Camry, yang kini diimport sepenuhnya dari Thailand. Selain itu, kami mempunyai Subaru Forester yang berasal dari Land of Smiles setelah Subaru mendirikan kemudahan pembuatan utama di sana. Tetapi ini hanyalah perubahan kecil dalam industri – gelombang sebenar akan hadir tidak lama lagi.

Di Indonesia, kami mendengar berita bahawa Hyundai Motor akan mendirikan kilang pembuatan canggih yang meliputi 8.35 juta kaki persegi. Pelaburan US$1.55B dari konglomerat auto Korea Selatan ini pastinya merupakan petanda bahawa kita tidak lagi dianggap sebagai pilihan pelaburan paling menarik atau ke-2 di rantau ini. Bukan saja kita ketinggalan di belakang Thailand, nampak gayanya Indonesia juga sekarang telah mengalahkan kita juga!

Kilang itu seharusnya dapat menghasilkan kereta pada separuh kedua tahun depan, dan dengan masa yang cukup, Hyundai mengatakan bahawa mereka akan dapat menghasilkan 250,000 unit setiap tahun di sana dengan EV khusus ASEAN akhirnya dibuat di sana juga. Itu lebih daripada 20,000 pekerjaan yang melepas dari rakyat Malaysia!

Hyundai Kona Electric sales stopped in Korea

Singapura juga akan mendapat kilang Hyundai. Sebagai sebuah negara maju dengan tanah yang mahal dan kos yang tinggi, kilang ini jauh lebih kecil dengan hanya 473,612 kaki persegi. Namun, ia dirancang sebagai Pusat Inovasi dengan kemampuan pengeluaran EV dan bukannya kilang kereta yang lengkap. Pada tahap ini, kami kalah dengan Indonesia dan Singapura sehubungan dengan pelaburan Korea Selatan dalam sektor automotif.

Akhir sekali, kini kami mendengar berita bahawa Mercedes-Benz mempunyai rancangan untuk mengintegrasikan kilang Thailand mereka ke dalam rangkaian pengeluaran bateri global mereka. Kilang Thonburi di Thailand beralih dari pengeluaran bateri PHEV pada bulan Disember 2019 kepada pengeluaran bateri EV pada bulan Disember 2020 walaupun terdapat wabak global dan protes yang sedang berlangsung di ibu negara Thailand.

Dengan semua pelaburan besar di negara-negara Asia Tenggara yang lain ini, kita benar-benar harus bertanya kepada diri sendiri apa yang berlaku dan siapa yang harus dipersalahkan. Ya, Malaysia tidak mempunyai jumlah penjualan kereta terbesar di rantau ini, tetapi Singapura dan Thailand pun sama. Malaysia boleh menghasilkan perkakasan Apple tetapi kalah kepada Thailand dengan pengeluaran bateri? Ini macam ada organisasi yang bertanggungjawab yang tidak melakukan apa yang sepatutnya mereka lakukan.

Previous post

15 Daripada McLaren Sabre Ini Dibuat Hanya Untuk Pelanggan AS

Next post

Toyota C+pod Dilancarkan Di Jepun

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *