Bisnes

Mengapa Pengilang Kereta Mengabaikan After Sales

Perkhidmatan Pelanggan Dan Selepas Jualan Dengan Jenama Kereta Amatlah Penting Terutama Sekali Sekarang

Perkhidmatan pelanggan sangat penting dalam semua jenis pembelian dari mainan yang dikendalikan dengan bateri hingga jam tangan yang mahal, tetapi yang paling penting adalah dengan barangan yang mahal seperti kereta baharu.

Selepas sebuah rumah, kereta kemungkinan besar akan menjadi pembelian paling mahal yang akan anda lakukan terutama di Malaysia di mana cukai kereta agak tinggi dan gaji tidak. Kejadian yang jarang berlaku ialah apabila rakyat Malaysia boleh memutuskan untuk memasuki bilik pameran kereta dan membeli sebuah kereta baharu (kenyataan di atas ini tidak merangkumi mereka yang makan wang rasuah).

Covid-19 telah menjadi penghalang baharu dalam pergerakan penjualan kereta baharu dan juga terpakai kerana ekonomi mengalami pemulihan yang perlahan dan pengenalan potongan cukai jualan pada pertengahan tahun lalu hanyalah langkah sementara untuk membantu industri automotif pulih dari kerugian pkp.

Satu kajian di Eropah baru-baru ini mendapati bahawa rata-rata pembeli kereta menghabiskan sekitar 14 jam untuk membuat penyelidikan dalam talian, membaca ulasan dan melawat laman web peniaga sebelum membuat keputusan untuk membeli kereta baharu.

Chevrolet Blazer_After Sales

Pembeli kereta Malaysia mungkin, lebih kurang satu jam dan kami pula, mempunyai jenama kereta yang tidak menjaga pelanggan mereka. Ianya semua mengenai jualan sahaja dan bila waktunya sampai, mereka akan lari dan membiarkan pelanggan mereka tergantung.

Kaji selidik mendapati bahawa perniagaan di Britain kehilangan sekitar £ 12 bilion setiap tahun hanya kerana layanan pelanggan yang buruk. Jadi, berapa banyakkah kerugian bagi perniagaan Malaysia setiap tahun kerana khidmat lepas jualan yang buruk.

Kita semua dapat mengesan perkhidmatan lepas-jualan yang menyedihkan dengan banyak jenama kereta di Malaysia dengan hanya membuat sedikit kajian di facebook dengan menganalisa halaman pemilik kereta di Facebook yang banyak. Penyelesaian untuk pengalaman lepas-jualan yang menyedihkan dari beberapa jenama kereta adalah dengan sikap buat tidak tahu dan berpura-pura tidak ada apa-apa yang salah. Inilah sebabnya mengapa pada zaman kegemilangan (beberapa tahun kebelakangan ini) mereka masih berjaya memperoleh keuntungan yang lumayan. Sekarang, dengan kemerosotan ekonomi dan dengan pembelian kereta menjadi pilihan terakhir bagi kebanyakan rakyat Malaysia, jenama kereta sekarang tidak akan dapat bertahan dan anda akan mula melihat peniaga mereka tutup kedai atau lebih teruk lagi, keluar dari pasaran Malaysia terus dan meninggalkan pemilik bersama dengan jaminan yang tidak laku.

Alfa Romeo_After Sales

Ini adalah sebabnya pemilik kereta akan ditinggalkan dalam kerugian kerana mereka kena mencari alternatif bengkel after-market untuk memastikan kereta mereka tetap berjalan atau, lebih buruk, memarkir kereta mereka dan membiarkannya reput. Tanpa ‘Lemon Law‘ untuk melindungi pembeli kereta Malaysia, banyak jenama kereta asing terus memperoleh keuntungan tinggi dan mengabaikan banyak masalah selepas jualan dan jaminan dengan kereta baru.

Fiat_After Sales

Kami sudah melihat ini berlaku dengan jenama yang keluar dari Malaysia sebelum ini dan jenama ini belum kembali ke Malaysia sehingga kini kerana kepercayaan terhadap pengeluar kenderaan di sini rendah dan perniagaan rakyat Malaysia risau untuk melabur dalam pengeluar kenderaan yang tidak menjaga pelanggannya.

Kesetiaan jenama hilang dan kebangkitan semula biasanya tidak mungkin akan berlaku, walaupun dengan reka bentuk yang hebat dan produk baharu yang hebat. Masa untuk berubah dan masa untuk bermula adalah sekarang.

Previous post

Jualan EV Di Eropah Naik 147% Pada 2020

Next post

Proton Sasar Gandakan Jualan Eksport Bagi 2021

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *