Bisnes

Jualan Kereta Selepas Perintah Kawalan Pergerakan COVID-19

Bagaimanakah COVID-19 akan menjejaskan peniaga kereta, pemasang dan pengeluar dalam beberapa bulan akan datang?

Fakta! Semua soalan mengenai masa depan industri auto pada masa ini amat sukar untuk dijawab kerana tiada siapa yang benar-benar tahu bagaimana berleluasa pandemik korona di negara ini.

Perkara terbaik untuk dilakukan adalah sama seperti di China: puncak jangkitan akan menunjukkan dirinya dalam masa enam hingga lapan minggu. Kemudian pengeluaran dan penjualan boleh mula meningkat di antara awal bulan Mei hingga awal bulan Jun dan ini adalah anggaran kes senario terbaik. Rakyat kelas menengah masih boleh membeli kereta murah (kenderaan berharga kurang daripada RM150,000) kerana pendapatan mereka dilindungi oleh kerajaan dan kelas menengah rendah terpaksa berusaha lebih keras untuk kembali normal. Kelas menengah atasan, terutamanya pemilik perniagaan kecil dan sederhana mungkin akan jatuh lebih rendah, kehilangan perniagaan mereka, simpanan dan bahkan sebuah rumah atau dua.

Golongan kaya raya pula akan tetap kaya, dengan portfolio aset permulaan yang kecil (ia akan berlipat ganda dalam setahun selepas COVID-19 mengekori pasaran kewangan yang semakin meningkat yang sesuai untuk mereka), tetapi mereka akan lebih konservatif dalam memperlihatkan kekayaan mereka dengan segera kerana mereka akan diteliti rapat.

Jeep Wrangler 2020

Pelanggan mengelakkan pembelian mahal

Hari ini, pengedar kereta besar bergelut dengan masalah besar: mereka boleh menjalankan perniagaan servis dan pembaikan, tetapi mereka tidak boleh menjual kereta di bilik pameran. Malah penghantaran kenderaan yang telah dipesan mungkin sukar dengan pembatalan dari pemilik PKS yang kehilangan perniagaan mereka atau menyimpan wang mereka untuk mencuba mengekalkan perniagaan mereka.

Kerugian yang ditanggung sekarang tidak boleh diganti balik dengan cepat. Dalam senario kes terbaik, tahun ini akan mengakibatkan kehilangan sepuluh hingga dua puluh peratus; dalam senario yang lebih realistik, industri automotif menjangka kehilangan dua puluh hingga tiga puluh peratus.

Kebanyakan jenama kereta telah mengumumkan bahawa mereka akan meneruskan produksi. Walaupun kebanyakan pengeluar telah menutup kilang mereka, perniagaan selepas akan diteruskan dan pengeluarannya akan dihidupkan semula dan pembekalnya tidak lama lagi harus menangani isu-isu lain. Ini sepatutnya mempunyai impak kepada kestabilan rangkaian bekalan dan, tentu saja, pada pengeluaran di kilang sendiri.

Jaguar XJ-50

Penepian penalti CO2 Global

Ini akan menjadi perubahan global terbesar selepas COVID-19. Penalti CO2 yang tinggi yang dikenakan oleh negara-negara Eropah dan beberapa negara Amerika tidak lagi sesuai untuk industri auto yang digoncang oleh krisis COVID-19. Penalti CO2 tidak boleh diubah oleh undang-undang semalaman dan mengubah peraturan-peraturan dengan cepat bergantung pada keadaan tidak akan menjadi keutamaan bagi banyak pihak. Jadi, jenama kereta akan melobi penggubalan undang-undang dengan potongan pekerjaan dan penutupan kilang untuk ‘memujuk’ penggubal undang-undang untuk lebih santai dengan penalti. 

Sementara itu, serangan kereta elektrik akan berterusan untuk beberapa pengeluar kereta kerana kos penyelidikan dan pembangunan yang telah ditanggung terlalu tinggi, walaupun pengeluar seperti Audi (kerana kekurangan bateri) dan Volkswagen (masalah perisian) hanya menyedari bahawa pengeluaran kereta elektrik tidak begitu mudah, perniagaan, seperti biasa, akan berlaku sehingga pesaing yang tidak banyak melabur dalam permulaan EV mula mengejar mereka dalam jualan. Peralihan kembali ke kereta bertenaga petrol adalah berkemungkinan untuk Volvo dan Volkswagen sehingga diberitahu.

Dengan harga minyak yang sangat rendah, kenaikan penggunaan kenderaan elektrik akan menjadi lebih perlahan berbanding tahun lalu.

BMW M8

Peluang selepas krisis berakhir

Mungkin ada penyatuan dalam industri automotif. Selepas krisis COVID-19, industri auto mungkin lebih fokus daripada sebelumnya dan kita mungkin melihat beberapa syarikat jual diri untuk memastikan kilang berfungsi. Mungkin juga melihat beberapa jenama bersara sepenuhnya, seperti Saab beberapa tahun lalu.

Previous post

Tiada Penjarakan Sosial Dengan 3 Bugatti Klasik Moden Ini

Next post

Bagaimana Lelaki Mengendalikan Perintah Kawalan Pergerakan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *