Berita Auto

Geely Jiaji: Proton Exora Yang Akan Datang?

Mungkinkah minivan Geely ini menjadi usaha tukar lencana (rebadging) Proton seterusnya sebagai ganti Exora?

Memandangkan kejayaan komersil besar yang dialami Geely dengan rebadging semula produknya dan menjualnya sebagai model Proton di Malaysia, banyak rakyat Malaysia kini aktif menunggu satu lagi kereta Cina untuk masuk ke rumah mereka.

Untuk itu, terdapat banyak perbincangan mengenai spekulasi sedan Preface pemenang anugerah yang baharu dilancarkan untuk mengambil tempat Perdana generasi berikutnya. Namun sekali lagi, model Proton seterusnya lebih cenderung menjadi versi rebadge MPV Geely Jiaji.

Exora Baharu?

Mungkin sebagai pengganti Exora yang semakin tua, ia lebih masuk akal bagi syarikat gergasi automotif China itu untuk menaikkan semula penawaran MPVnya sekarang daripada sedan premium yang besar seperti Preface. Terutama sekali memandangkan penjualan sedan pada hari ini semakin menurun, dan kenyataan bahawa masih terdapat permintaan yang kuat untuk penggerak orang yang padat di Malaysia.

Oleh itu, sebagai antipasi kelahiran semula Exora dari China yang (harap-harap) akan datang, mari kita lihat apa yang ditawarkan oleh Jiaji dalam bentuk Geely sekarang.

Luar

Dengan panjang hanya 4,706 mm, lebar 1,909 mm dan tinggi 1.690 mm, Jiaji pastinya bukan kecil. Hakikatnya, MPV Cina ini sebenarnya lebih besar dari segala aspek Exora yang masih dijual sekarang.

Di bahagian depan, Jiaji menampilkan gril korporat ‘expanding cosmos’ Geely, diapit oleh lampu LED ‘shooting star’. Lampu LED depan belakang yang berlapis-lapis.

Bagi sisi, fender besar dengan roda aloi gaya turbin 18 inci memberi jalan ke kerangka garis tingkap untuk profil sisi yang lebih menarik secara visual. Sebagai tambahan, tiang sisi yang dihitamkan membuat estetika atap terapung yang menjadi kegemaran minivan hari ini.

Dalam

Susun atur dalaman premium dengan paparan infotainmen pusat 12.3 inci yang terapung. Sorotan teknologi lain yang perlu disebutkan di dalam kabin MPV Geely ini adalah sunroof panorama penuh, paparan head up adaptif, pembatalan bunyi aktif dan sistem pembersihan udara AQS.

Jiaji juga tersedia dalam pelbagai konfigurasi tempat duduk. Bergantung pada spesifikasi, minivan Cina ini hadir dalam bentuk tempat duduk enam atau tujuh tempat duduk, dengan susunan tempat duduk 2 + 2 + 2, 2 + 2 + 3 atau 2 + 3 + 2.

Pilihan Kuasa

Pacuan roda depan ini, tersedia dengan pilihan konvensional terdiri daripada turbo tiga silinder 1.5 liter dari Volvo dan turbo empat silinder 1.8 liter X70. Yang pertama dinilai pada 174 hp dan tork 255 Nm dan dikawinkan dengan transmisi manual enam kelajuan, sementara yang kedua mempunyai transmisi automatik enam kelajuan dan menghasilkan tork 181 hp dan 300 Nm.

Sementara itu, pilihan yang tidak konvensional adalah varian elektrik turbo tiga liter 1.5 liter. Di antaranya terdapat dua varian: sistem pemacu hibrid ringan 48V dan pilihan PHEV penuh.

Kedua-dua powertrain hibrid ini dipadankan dengan transmisi klac dwi-7-kelajuan, dan kedua-duanya mempunyai angka kuasa yang sama, 255 hp dan 385 Nm. Di mana PHEV mendahului varian MHEV walaupun dengan kelajuan tertinggi yang lebih tinggi (200 km / j vs 190 km / j) dan kecekapan bahan bakar yang lebih baik (1.6 l / 100 km vs 5.9 l / 100 km), Julat elektrik tulen 56 km yang hanya memerlukan 1.5 jam untuk diisi semula sepenuhnya.

Keselamatan

Jiaji ditawarkan di pasar asalnya di China dengan kemampuan pemanduan separa autonomi Tahap 2. People mover ini dilengkapi standard dengan Intelligent Cruise Control (ICC) dan Lane Keep Assistant (LKA).

Automated Park Assist (APA), Autonomous Emergency Braking (AEB) dengan pedestrian detection, Lane Change Assistant (LCA), Blind Spot Detection (BSD), Speed Limit Identification (SLIF), Rear Collision Warning (RCW) dan Rear Cross Traffic Alert (RCTA) juga terdapat dalam MPV kompak ini, begitu juga dengan 8 beg udara yang memberikan perlindungan sepenuhnya kepada penghuni semasa kemalangan.

Bila Sampai

Perlu diperhatikan bahawa pada ketika ini kedua-dua Proton dan Geely belum secara rasmi mengumumkan rancangan untuk mana-mana kereta China yang direbadge untuk datang ke sini pada masa hadapan. Selain itu, memandangkan usaha terbaharu untuk melokalkan produk Geely memerlukan dua tahun untuk memulakan debutnya secara rasmi setelah khabar angin bermula, sudah pasti tidak ada model yang akan dilancarkan semula dalam masa 12 bulan lagi.

Walaupun begitu, ianya memang seronok untuk merenung dan menantikan langkah seterusnya yang akan dibuat oleh pembuat kenderaan nasional kita. Namun demikian, bilakah Proton sebenarnya akan dibenarkan untuk membina kereta sendiri dalam tempoh ‘perkongsian’ orang Cina ini?

Yalah, seperti apa yang telah dilakukan oleh Volvo sejak hari pertama menjadi milik Geely.

Previous post

Jualan Global Mercedes-Benz Turun Pada 2020 Mengikut Margin Yang Agak Signifikan

Next post

Mustang Cobra GT Supercar Bertenaga Elektrik

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *