Bisnes

Bugatti Akan Dijual Kepada Rimac

Mengapa Volkswagen Group jual ‘Hero’ jenamanya?

Ada berita yang beredar di web seluruh dunia bahawa Bugatti telah diambil alih oleh Rimac yang merupakan pengeluar kereta automatik butik kenderaan elektrik (EV) dari Crotia.

Nampaknya pengurusan Rimac telah menandatangani perjanjian dengan syarikat induk Bugatti, Volkswagen Audi Group untuk mengambil alih sepenuhnya pengeluar kereta hiper yang berpangkalan di Molsheim.

Alasan Volkswagen untuk melepaskan firma yang menghasilkan Veyron dan Chiron adalah untuk membebaskan sumber daya yang dapat digunakan untuk pengembangan teknologi masa depan seperti elektrik dan pemanduan autonomi. Di mata kumpulan VAG, menjual jenama hobi seperti Bugatti ini akan membebaskan modal yang sangat diperlukan yang dapat digunakan dengan lebih baik di jabatan lain.

Berdasarkan laporan oleh Car Magazine, perjanjian ini dilaporkan disetujui minggu lalu tetapi belum dimeterai oleh pengurusan atasan di konglomerat automobil Jerman. Oleh itu, masih belum dapat dilihat apakah kesepakatan ini yang telah disetujui oleh eksekutif VW minggu lalu akan bertahan dari pemeriksaan pihak tertinggi pengurusan. Terutama kerana keluarga Piech masih memiliki 50% kepentingan dalam VW.

Kerana hubungan keluarga Piech inilah yang merumitkan penjualan Bugatti ke Rimac, kerana pengeluar kereta hipotik butik itu menjadi permata mahkota ketika Ferdinand Piech dalam operasi membeli-belah pada awal milenium. Tidak berpuas hati dengan pembelian Bentley dan Lamborghini, Bugatti nampaknya selalu menjadi mainan kegemaran patriark Austria di empayar VAGnya yang dikendalikannya hingga tahun 2015. Lagipun, dialah yang menjadi pendorong di belakang pemecah rekod Veyron.

Walaupun begitu, kesepakatan itu mempunyai peluang lebih tinggi daripada biasa untuk lulus ujian Piech. Ini kerana diduga sebagai sebahagian dari perjanjian untuk Rimac mengakuisisi Bugatti, Porsche pada gilirannya akan memperoleh saham yang lebih besar dalam firma EV. Mungkin meningkatkan kepentingannya yang sudah besar dalam syarikat dari 15.5% sekarang menjadi 49%. Ini akan menjadi tugas yang sukar kerana Rimac sudah banyak dilaburkan oleh syarikat kereta lain. Hyundai, Jaguar, Koenigsegg dan Magna tetapi jika ada sesiapa yang dapat melakukan ini, ia akan menjadi kekuatan VAG.

Idea untuk Porsche memiliki sebilangan besar firma EV perintis ini dapat mempermanis perjanjian itu sehingga Bugatti dapat melepaskan diri dari cengkaman VAG. Perlu diperhatikan bahawa dengan cara perjanjian ini dilakukan, Bugatti masih akan berada di orbit VAG yang lebih luas. Hanya sekarang ini tinggal hanya selangkah jauh.

Rimac Automobile

Melihat kesepakatan ini dengan mempertimbangkan masa depan, mungkin tepat bagi Rimac untuk mengambil alih Bugatti. Sebanyak petrolheads tidak mahu melihatnya, itu adalah fakta yang hampir pasti bahawa jika Bugatti berikutnya ingin terus memecahkan rekod dan dibenarkan di jalan raya di dunia dengan peraturan pelepasan yang semakin ketat, elektrik adalah satu-satunya cara untuk melakukan. Dan dengan kepakaran Rimac dalam pemacu elektrik dan pengembangan bekalan kuasa, pemerolehan ini nampaknya merupakan jalan yang tepat untuk kedua-dua pengeluar kereta hiper butik.

Selain itu, jika kesepakatan itu seperti diduga, Porsche (dan secara meluasnya VAG yang besar) yang mempunyai lebih banyak akses ke Rimac melalui peningkatan saham pasti akan memberi manfaat kepada usaha pengembangan elektrifikasi konglomerat.

Sejauh ini, belum ada kata rasmi mengenai perjanjian ini akan dimuktamadkan dari mana-mana pihak. Yakinlah bahawa apabila kesepakatan ini selesai, ia akan memberi implikasi besar pada keseluruhan industri kenderaan. Tonton ruang ini.

Bugatti, yang menjual 82 kenderaan tahun lalu, telah lama dianggap sebagai contoh utama pemborosan kejuruteraan VW. Pada tahun 1998, ia dihidupkan kembali di bawah mantan Ketua Ferdinand Piech setelah jenama tersebut telah pudar dari keberadaannya pada tahun 1950-an. Kerana kos pembangunan yang tinggi dan jumlah yang rendah, Veyron 16 silinder – model pertama Bugatti di bawah kawalan VW – dianggap sebagai salah satu yang paling rugi dalam industri automotif. VW tidak mengeluarkan kewangan untuk jenama tersebut.

Bugatti baru-baru ini telah berusaha untuk berpotensi bertahan di luar kumpulan automotif Jerman dan mengatasi risiko dihapuskan sekali lagi. Sejak skandal penipuan diesel 2015, VW telah melihat portofolio dengan lebih dekat, dengan tumpuan khusus pada jenama kereta mewah yang mahal di tengah meningkatnya beban pelaburan dalam mobiliti elektrik dan teknologi panduan sendiri.

Previous post

Mercedes-AMG GLB 35 Dilancarkan Pada Harga RM363,136

Next post

Adakah Modenas Akan Mengambil alih Francais Kawasaki di Malaysia?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *