Bisnes

RIMAC Dapat Peningkatkan Pelaburan Porsche

Syarikat supercar Croatia mendapat pelaburan Porsche, Hyundai dan Kia.

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Kenapa Porsche meningkatkan kepentingannya dalam pembuat supercar elektrik Rimac dari 10 peratus kepada 15.5 peratus? Terutamanya sekarang apabila Porsche telah melancarkan Taycan mereka dan melihat kepada masa depan kenderaan elektrik sepenuhnya.

Adakah ini pengeluar supercar elektrik Croatia kecil dan niche yang ketara dalam teknologi kenderaan elektrik?

Well, ia menjadi lebih menarik apabila anda membaca tentang Hyundai Motor Company dan Kia Motors Corporation bersama-sama melabur 80 juta Euro di Rimac Automobili (Rimac) pada awal tahun ini pada Mei 2019.

Pelaburan Korea dengan teknologi kenderaan elektrik berkinerja tinggi Croatia dan syarikat kereta sukan ini datang dengan pengumuman perkongsian strategik untuk bekerjasama dalam pembangunan kenderaan elektrik berprestasi tinggi.

Rimac-4 Rimac-5 Rimac-6

Diasaskan oleh Mate Rimac pada tahun 2009, Rimac Automobili dikenali sebagai pembuat Rimac Concept One, supercar semua elektrik pertama bernilai USD1 juta di dunia. Penggantinya, yang dilancarkan pada awal tahun ini sebagai Rimac C_Two lebih mengesankan, dengan masa 0-60 mph hanya 1.85 saat, kelajuan tertinggi lebih dari 250 mph dengan 1914 kuasa kuda, jarak memandu sebanyak 403 mil per cas. Rimac mensasarkan untuk mengeluarkan 150 C_Two semasa pengeluarannya dan pada bulan April tahun ini syarikat itu mendedahkan bahawa supercar kereta elektrik US $ 2.1 juta sudah habis dijual.

Rimac-7 Rimac-8 Rimac-9

Porsche masih baru dalam permainan kereta penuh  elektrik dan dengan membeli saham dalam Rimac, mereka mempunyai akses kepada teknologi Rimac untuk mendapatkan masa  0-100km / h yang lebih cepat, jarak memandu yang lebih jauh dan penghantaran kuasa yang mengagumkan. Ramuan yang diperlukan sekarang adalah untuk mendahului permainan supercar elektrik terutama sekali dengan Lotus (milik Geely) yang sudah turut masuk bermain.

Rimac-10 Rimac-11 Rimac-2

Dengan sasaran angka 2,000 kuasa PS dan tork 1,700 Nm, Lotus Evija adalah kereta jalan pengeluaran yang paling kuat di dunia. Kunci keluaran kuasa luar biasa ialah bateri lithium-ion 2,000 kW, dibekalkan dengan sistem pengurusannya oleh Williams Advanced Engineering (WAE) sebagai sebahagian daripada usaha sama dengan Lotus untuk berkolaborasi dengan teknologi penggerak maju. WAE memenangi Queen’s Award for Enterprise untuk menterjemahkan kepakaran EVnya dari trek perlumbaan ke kenderaan jalan raya.

Rimac-3

 

Previous post

Toyota Altis Sekarang Di Semua Bilik Pameran Malaysia

Next post

Scania Prihatin Tentang Perubahan Iklim

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *