Berita Auto

Prebiu dan Latihan Peniaga Proton X50 Sudah Bermula

Pelancaran hampir tiba.

Berita baik untuk peniaga Proton dan juga untuk rakyat Malaysia yang telah menunggu dengan sabar untuk memiliki Crossover semua baharu dari Geely ini. Ya, Proton X50 yang merupakan produk terbaharu dari induk Geely sudah siap di kilang Tanjung Malim mereka.

Berdasarkan Geely Bin Yue, Proton baharu ini mencabar beberapa kenderaan yang sedang dijual di Malaysia.

Minggu lalu pengedar Proton dan tetamu undangan terpilih telah dijemput untuk pratonton X50 yang baharu ini. Penjual Proton juga telah diberi latihan penjualan yang sangat diperlukan untuk produk terbaharu ini yang dijadualkan dilancarkan pada bulan Oktober 2020. Ya, semuanya akan berlaku bulan depan dan saingan terdekat perlu risau sedikit kerana Proton X50 ini akan mencecah beberapa segmen , bukan hanya segmen Crossover kompak.

Geely Bin Yue white

Kenapa?

Pertama, pembeli Honda HR-V mungkin memandang Proton X50 sebagai pilihan harga yang lebih baik kerana anggaran harga adalah antara RM82,000 hingga RM92,000.

Kedua, ada, yang akan dilancarkan Hyundai Kona pada harga RM115,000 dan Kia Seltos dengan harga anggaran RM120,000. Premium harga RM25,000 hingga RM30,000 ini akan menjadi faktor penentu bagi pembeli Malaysia yang menghadapi kesempitan kerana keadaan ekonomi sekarang.

Ketiga, pembeli Mazda CX-3 dan Toyota C-HR. Ya, kedua-dua crossover ini diimport sepenuhnya dan mempunyai standard binaan dan ciri yang lebih tinggi, tetapi harga jualan diimport mereka memberi mereka kelemahan besar berbanding sistem cukai status kereta nasional Proton X50 yang memungkinkan harga penjualan mereka sangat baik.

Segmen Lain

For the hatchback buyer, the selling price of this Proton X50 might persuade them to move their purchase from say the current segment leading Toyota Yaris or the soon to be replaced Honda Jazz to the X50. 

Bagi pembeli hatchback, harga jual Proton X50 ini dapat meyakinkan mereka untuk memindahkan pembelian mereka daripada katalah, pemimpin segmen terkini Toyota Yaris atau Honda Jazz yang akan segera diganti dengan X50.

Akhir sekali, ada pembeli sedan kompak. Rakyat Malaysia yang ingin membeli Toyota Vios terbaharu, Nissan Almera dan juga Honda City yang akan dilancarkan tidak lama lagi mungkin tergoda untuk bertukar kepada Proton X50 ini.

Ini bermakna, Proton X50 akan menjadi model periuk nasi Proton untuk beberapa tahun yang akan datang dan dengan mudah akan meletakkan Proton kembali berdiri dengan semua pinjaman kerajaan yang akan dilunaskan segera.

Kesan Pasaran

Sekiranya Proton X50 melakukan apa yang sepatutnya dilakukan, maka banyak jenama kereta lain di Malaysia akan berasa tersempit kerana keadaan pasaran yang tidak menentu akan menyebabkan beberapa jenama kerugian, terutama sekali dengan jualan kereta yang sudah lemah dan kegawatan ekonomi. Tambahan, terdapat isu lebih banyak syarikat akan bungkus pada tahun 2021 dan peningkatan kehilangan pekerjaan.

Namun, mari kita tunggu dan lihat apakah akan ada orang Malaysia yang berbaris untuk membeli Proton baharu ini sepertimana yang mereka lakukan bertahun-tahun yang lalu ketika Proton Wira dilancarkan.

2020autoGeely Bin YueGeely CoolrayProton X50

Previous post

BMW 330e Plug-In Hybrid Akan Datang Ke Bilik Pameran Malaysia

Next post

Nissan Almera Turbo Bakal Tawan Hati Pembeli

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *