Bisnes

MITI Lulus 9 Pemegang AP Baharu Jun Lalu

Macam mana ini boleh berlaku?

Berita tentang adanya beberapa pemohon Permit yang Disetujui (AP) baharu dalam beberapa bulan terakhir ini dan di bawah pemerintahan sebelumnya, semua ini sedang dalam proses dengan jawatankuasa audit yang ketat untuk memastikan bahawa syarikat AP baharu bersedia untuk mengikuti garis panduan yang diberikan untuk mengendalikan perniagaan mengimport kenderaan diri sendiri dan tidak hanya menjual semula permit dan buat duit wang jual ‘surat’.

Dan sekarang pula kita difahamkan bahawa Kementerian Perdagangan Dan Perindustrian (MITI) telah menyenarai pendek dan meluluskan AP kepada 9 syarikat baharu untuk mengimport kereta terpakai dari United Kingdom dan juga Jepun.

Senarai pemegang AP baharu ini akan didedahkan oleh Kementerian (MITI) tidak lama lagi dan mereka harus bersaing dengan pemegang AP semasa untuk pasaran kereta terpakai yang menyusut di Malaysia.

Dengan ekonomi bergerak ke arah selatan kerana pandemi COVID-19, pasaran kereta terpakai dan rekondisi (AP) menyusut apabila pembeli menghadapi perniagaan dan masa depan pekerjaan yang tidak menentu dan syarikat kewangan kereta mengambil stok pinjaman kereta tidak berbayar mereka sekarang dan kini memperketatkan kelulusan pinjaman.

Salah satu kriteria baru untuk menjadi pemegang AP baharu ialah penjualan semua kereta sebelum tahun kewangan berakhir dan ini bermaksud jika pemegang AP baharu diberikan 60 permit yang diluluskan se tahun, mereka mesti beli 60 kenderaan, mengimportnya ke dalam negara, membayar cukai yang diperlukan untuk setiap kereta dan menjualnya kepada pembeli sebelum peruntukan tahun lain diberikan kepada mereka. Oleh itu, untuk menjalankan perniagaan untuk tahun ke-2 yang akan datang, mereka perlu memastikan semua kereta mereka dijual dalam 12 bulan menjalankan perniagaan (atau dalam kes ini, hanya 9 bulan kerana PKP).

Approved permits_Mercedes A45 AMG

Bersaing dengan pemegang AP ‘otai’ yang sudah ada, ia mungkin berubah menjadi perang harga kerana pemegang AP lama mempunyai kekuatan kewangan untuk menawarkan potongan besar terhadap pemegang AP baharu.

Pemegang AP yang mapan mempunyai bilik pameran kereta yang telah dibayar sepenuhnya. Mereka mempunyai tanah untuk menyimpan stok mereka. Mereka mempunyai hubungan jangka panjang dengan peniaga di United Kingdom yang akan memberi mereka harga yang lebih baik dan bahkan kemudahan kredit.

Pemegang AP baharu akan membelai kos pengubahsuaian bilik pameran, sewa bilik pameran dan sewa tanah untuk menyimpan stok. Mereka memerlukan kemudahan kredit dari bank (dengan pembayaran faedah berjalan setiap bulan) dan mereka tidak akan dapat mengurangkan margin mereka untuk bersaing dengan pemegang AP yang sudah lama ditubuhkan.

Ini akan menguntungkan pembeli kereta Malaysia yang akan mendapat harga terbaik dan juga barangan percuma yang lebih baik seperti jaminan, khidmat selepas jualan sekiranya ada dan margin pinjaman yang lebih tinggi.

Previous post

UMW Toyota Menerbitkan Filem Pendek Hari Malaysia

Next post

Pemilik Proton X70 Mengadu Tidak Ada Alat Ganti Selama 2 Bulan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *