Bisnes

9 Pemegang AP Baru Akan Memulakan Perniagaan Tahun 2020 Ini

Siapa agaknya mereka ini?

Ya betul, terdapat lebih kurang sembilan (9) pemegang permit yang diluluskan (AP) kereta yang baharu untuk tahun 2020 untuk bersaing dengan 36 pemegang AP kereta terpakai yang telah dianugerahkan ‘kertas khas’ pada tahun 2018 oleh pemerintah yang memerintah dahulu.

Ini bermakna pemegang asal 164 AP sekarang mempunyai lebih banyak persaing dengan pasaran kereta import yang akan semakin hangat dengan margin keuntungan yang lebih rendah dan kos yang lebih tinggi (pertukaran mata wang dan peningkatan cukai import).

Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) tidak meningkatkan bilangan AP kenderaan terpakai dalam sistem eko yang sedia ada, sebaliknya mereka hanya mengedar semula bilangan yang diberikan kepada lebih ramai individu untuk memasuki perniagaan yang sangat menguntungkan suatu ketika dahulu. AP beberapa pemegang yang lama telah dikurangkan.

BHPetrol RON95 Euro 4M

Oleh itu, ini bermakna setiap pemegang AP baharu di antara 60 hingga mungkin 240 AP setahun akan mengimport kereta terpakai dari England dan Jepun; cuci dan kilatnya, berbelanja sedikit untuk tayar baharu, bateri dan tinting dan kemudian mendapat keuntungan besar kerana mereka tidak mempunyai pelaburan selepas jualan, jaminan, latihan, penjenamaan dan sebagainya.

Menurut siasatan kami, jumlah bilangan AP yang dikeluarkan setiap tahun dihadkan kepada 10% dari jumlah kereta yang dipasang di negara pada tahun sebelumnya.

•                60% AP diberikan kepada pemegang AP Terbuka Bumiputera

•                40% diberikan kepada pemegang francais. AP Francais yang diberikan secara percuma kepada pemegang francais jenama kereta yang didaftarkan dengan MITI.

AP ini tidaklah diserahkan kepada 9 syarikat baharu begitu saja. Setiap pemegang AP baharu mesti mempunyai sekurang-kurangnya RM1 juta dalam bank mereka untuk setiap 60 AP yang dikeluarkan. Jadi …… untuk 60 AP anda memerlukan RM1 juta. 120 AP anda memerlukan RM2 juta. Untuk 180 AP anda memerlukan RM3 juta dan jumlah maksimum yang mungkin ialah 240 AP dan untuk itu anda perlukan RM4 juta. Anda kemudian perlu menyediakan bilik pameran dan kelayakan kerja anda untuk mengesahkan bahawa anda mengetahui cara menjalankan perniagaan kereta terpakai dengan baik. MITI tidak mahu mana-mana pemegang AP baharu dan terkini untuk ‘menjual’ AP mereka kepada ahli perniagaan kereta terpakai di pasaran seperti yang dilakukan sebelum ini.

Well, masih ada pemegang AP lama yang masih ‘menjual’ AP mereka kepada pengedar kereta terpakai dan hanya duduk diam dan menikmati wang PERCUMA yang masuk tetapi itu adalah tugas pegawai MITI untuk mencari mereka dan menangkap mereka. Kami tahu bahawa ada yang telah ditangkap dan yang lain telah bergegas untuk membuka bilik pameran di lokasi terbaik bandar-bandar untuk ‘menunjukkan’ mereka ‘benar-benar’ menjalankan perniagaan.

Jadi, mengapakah kita memerlukan lebih banyak pemegang AP Terbuka? Adakah ianya untuk berkongsi keuntungan yang sihat atau untuk mengekalkan harga kereta mewah yang diimport tinggi, atau adakah ia memberi pilihan yang lebih baik kepada pembeli kereta terpakai yang diimport Malaysia?

NOTA: Setiap pemegang AP hari ini membayar cukai ke atas kereta yang mereka import dan cukai pendapatan korporat mereka. Jadi, perniagaan ini adalah penyumbang kepada kerajaan dan rakyat Malaysia.

Previous post

Harga Kereta Honda CKD Meningkat Hingga 9%

Next post

Sime Darby Swedish Auto Sdn Bhd Adalah Peniaga Volvo Terbaharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *