Penyelenggaraan

Panggilan Balik Nissan Serena S-Hybrid Untuk Program Semula CVT Control

Sekiranya anda memandu Nissan Serena S-Hybrid, model C26 yang diimport sepenuhnya, harap maklum bahawa Nissan Jepun baru saja mengeluarkan penarikan balik untuk program semula Unit Kawalan CVT (Continuously Variable Transmission).

Nissan Serena S-Hybrid CVT Control Unit Reprogramming Recall

CVT Diperjelaskan:

CVT (Continuously Variable Transmission atau Transmisi Berubah Berterusan) memberikan perubahan nisbah lancar dan “stepless”, tidak seperti sistem transmisi konvensional yang menggunakan set roda gear tetap.

Nissan menghargai manfaat CVT dari ekonomi bahan bakar dan pemecutan lancar dari peringkat awal dan merupakan pengeluar kereta pertama di dunia yang menawarkan CVT untuk anjakan enjin sebesar 3.5 liter. Hari ini, teknologi CVT Nissan menawarkan prestasi “fun-to-drive” yang lancar dan menjimatkan bahan api dalam pelbagai model Nissan, dari kenderaan kompak hingga MPV mereka hingga kenderaan mewah berkuasa tinggi.

Panggilan Balik Diperjelaskan: 

Panggilan balik ini diperlukan untuk Unit Kawalan CVT untuk membolehkan Nissan Serena S-Hybrid anda berfungsi pada tahap optimum.

Nissan Serena S-Hybrid Diperjelaskan: 

Serena S-Hybrid mendapat sebahagian besar kekuatannya dari enjin MR20DDnya, yang merupakan salah satu 4-silinder pasaran massa yang paling halus. Mesin mengeluarkan 150PS dan 200Nm dan telah ditingkatkan dengan tensioner dua lengan yang mengurangkan kecekapan bahan bakar. Seperti namanya, ada juga motor elektrik kecil yang terlibat dalam powertrain. Motor 2.6PS, 48Nm ini membantu menguruskan penggunaan bahan bakar dalam kenderaan 7 tempat duduk keluarga besar ini. Nissan Serena S-Hybrid ini tiba di Malaysia pada bulan Julai 2013 sebagai kenderaan keluarga yang diimport sepenuhnya dengan harga permintaan RM149,500.

Nissan Serena S-Hybrid CVT Control Unit Reprogramming Recall

Berikut adalah beberapa fungsinya:

1) Ia berfungsi sebagai motor permulaan enjin – ini penting kerana Serena S-Hybrid mempunyai sistem start-stop automatik yang memotong kuasa ketika enjin dalam keadaan tidak aktif. Motor pemula biasa akan cepat usang jika digunakan untuk aplikasi seperti ini. Di sini, motor elektrik dilengkapi untuk penggunaan tugas berat dan semestinya tahan lama di dalam kereta. ETCM mengatakan bahawa masih belum mendengar masalah dengan motor elektrik dari aplikasi sebelumnya

2) Motor mengendalikan penjanaan semula tenaga ketika kenderaan brek atau memperlahan.

3) Tenaga yang disimpan juga digunakan oleh motor elektrik untuk memberikan letupan kuasa yang pendek ketika memecut. Torsi 50Nm 1 saat muncul ketika kereta bergerak dari keadaan berhenti. Ini mengurangkan sejumlah besar penggunaan bahan bakar, kerana enjin petrol terkenal boros dalam pemecutan.

Penjaga jenama Nissan di Malaysia, Tan Chong akan memaklumkan kepada semua pemilik dalam beberapa minggu mendatang untuk pergi ke dealer mereka di seluruh negara agar kerja reprogramming Unit Kawalan CVT ini dapat dijalankan. Perkhidmatan ini PERCUMA dan prosesnya akan memakan masa sekitar 45 minit atau lebih kurang bergantung kepada betapa sibuknya pusat servis.

Nissan Serena

Unit Terlibat: HFC26-100001~HFC26-187699 

Tarikh Pengeluaran: 3 Julai 2012 ~ 2 Disember 2013

Nissan Serena S-Hybrid CVT Control Unit Reprogramming Recall

Anda boleh hubungi talian khidmat pelanggan Tan Chong 24 jam di 1800-88-3838 untuk membuat temu janji.

Previous post

Mitsubishi Catat Rekod Jualan Positif Bagi Januari-Julai 2020

Next post

Pameran Motor Bangkok 2020 Menarik 1 Juta Pengunjung

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *