Anugerah / VOTY / Pameran Motor

Pameran Motor Bangkok 2020 Menarik 1 Juta Pengunjung

Ini adalah Pameran Motor Antarabangsa pertama untuk tahun 2020

Pameran Motor Antarabangsa Bangkok 2020 baru saja berakhir minggu lalu dan kami tidak dapat pergi seperti biasa pada tahun-tahun yang lalu.

Tidak pernah membosankan, Bangkok International Motor Show selalu melancarkan pelancaran serantau dan acara penuh sesak dengan semua jenama utama dan juga beberapa penala yang sangat menarik.

Tahun-tahun sebelumnya juga mempunyai ramai ambassador terbaik di setiap gerai dengan peningkatan daya tarikan pada pertunjukan ini dari pengunjung di seluruh wilayah dan juga media permotoran dan berita.

2020 Bangkok Motor Show_opening ceremony

Berikutan beberapa penangguhan, Pameran Motor Antarabangsa Bangkok ke-41 akhirnya berlangsung dari 13 hingga 26 Julai. Dianjurkan oleh Grand Prix International PCL, lebih dari 1 juta pengunjung hadir selama dua minggu.

Dalam zaman pandemi koronavirus yang melanda dunia, pertunjukan auto utama yang mendapat perhatian seperti Geneva, Detroit dan Frankfurt semuanya dibatalkan atau ditunda. Meninggalkan pameran auto yang lebih kecil seperti Bangkok dan Chengdu, di negara-negara yang berjaya menekan wabak coronavirus mereka ke tahap yang dapat dikawal menjadi satu-satunya acara automotif utama buat masa ini.

2020 Bangkok Motor Show_organisers speech

Lebih 25 pengeluar kenderaan dan 22 pengeluar motosikal mengambil bahagian dalam acara 12 hari ini, dengan hampir 18,316 tempahan untuk kereta baharu dalam tempoh ini. Toyota memperoleh tempahan terbanyak dengan 3,745, terutamanya berkat pendedahan Corolla Cross Crossover baharu mereka semasa pameran auto ini. Jenama premium seperti BMW mendapat 888 tempahan dalam jangka masa dua minggu ini.

2020 Bangkok Motor Show_media attendance

Walaupun Thailand sudah hampir 7 minggu tanpa penularan virus tempatan yang hanya mempengaruhi sekitar 3,000 orang di Bumi Senyuman, langkah keselamatan dan kesihatan masih diberi mandat sepanjang pertunjukan.

2020 Bangkok Motor Show_Toyota Corolla Cross

Acara berskala besar pertama di negara ini sejak wabak itu menyaksikan hampir semua hadirin memakai topeng dan pelindung muka. Imbasan termal ditempatkan di pintu masuk dewan acara dan para hadirin diminta untuk mendaftar masuk menggunakan telefon bimbit mereka untuk membantu mengesan kontak.

2020 Bangkok Motor Show_keeping visitors and attendees safe

Sementara di tapak masing-masing, ada tempat beratur untuk memastikan jarak fizikal. Sebagai tambahan kepada pintu masuk dan jalan keluar khusus untuk mengelakkan kesesakan yang berlebihan.

Menurut ketua penganjur acara, Prachin Eamlumnow, “Ini lebih dari pameran motor, tetapi juga reputasi Thailand kerana penganjur acara lain sedang memerhati.”

2020 Bangkok Motor Show_launch

Pasti akan menarik untuk memantau perkembangan dalam beberapa minggu akan datang sama ada kluster pesakit positif COVID-19 yang timbul dari acara ini. Ini dapat memberi gambaran kepada pihak penganjur lain di seluruh dunia mengenai kemungkinan mengadakan acara besar seperti ini sekali lagi.

Kejayaan pameran motor Bangkok ini, walaupun pada masa pandemi global, dapat menarik sejuta pengunjung, harus dipuji. Sumber mendakwa bahawa jumlah kehadiran tahun ini setara dengan angka tahun-tahun sebelumnya, yang merupakan anomali dalam industri pameran auto.

Pameran Auto telah menurun selama beberapa tahun, dengan kehadiran ke pameran auto utama yang terus menurun dari tahun ke tahun. Pandemik ini telah menjadi paku terakhir keranda bagi banyak pembuat kenderaan untuk menyedari bahawa menghabiskan berjuta-juta untuk memasarkan kenderaan di tapak pameran auto mungkin bukan pulangan pelaburan yang terbaik, memandangkan kebanyakan perhatian sekarang dapat dihasilkan dengan lebih murah melalui cara-cara lain (kebanyakannya dalam talian).

Namun, berkunjung ke pameran auto adalah satu pengalaman bagi peminat kenderaan kerana ia memberi kita peluang untuk lebih dekat dengan yang terbaharu dan terhebat yang ditawarkan industri automotif. Oleh itu, ia akan menjadi hari yang menyedihkan apabila pameran motor ditutup untuk selama-lamanya.

Previous post

Panggilan Balik Nissan Serena S-Hybrid Untuk Program Semula CVT Control

Next post

Kia Sonet Adalah Crossover Yang Terbaharu Yang Dibuat Di India

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *