Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Adakah Anda Perlu Memanaskan Kereta Hibrid Anda?

Kami berkongsi perkara ini kerana beberapa pemilik kereta hibrid terpakai baru-baru ini (yang kebetulan bukan peminat kereta) telah menanya soalan ini kepada kami semasa mereka bertemu dengan kami. Mereka mulai memiliki kereta hibrid setelah diberitahu tentang penjimatan bahan bakar dan nilai kereta terpakai yang rendah yang melanda pasaran kereta terpakai kami pada tahun 2020.

Saya ingat kereta pertama saya. Ia adalah kereta berkarburator yang Mazda Capella RE yang perlu dipanaskan pada pencucuhan pertama. Pagi-pagi.

Arwah ayah saya selalu berkata kepada saya, ‘Setat enjin, tarik ‘choke’ dan biarkan ia idle’. Anda perlu menaikkan minyak enjin dan melincinkan semua bahagian enjin sebelum anda boleh memulakan pemanduan.

Dia menambah. ‘Jangan sesekali menghidupkan enjin sejuk dan terus jalan’. Oleh kerana kami tinggal di puncak bukit yang mempunyai jarak kira-kira 300 meter ke kaki bukit, mudah untuk memanaskan enjin sambil bergelonsor dan sambil rotary mula hidup bila sampai ke jalan utama di kaki bukit. Zaman kegemilangan.

Memanaskan kereta berkuasa petrol tradisional anda ketika sejuk adalah tugas yang diperlukan sehingga satu dekad yang lalu. Sekiranya anda tidak memberi karburator beberapa minit untuk menyampaikan campuran udara dan bahan bakar yang tepat ke enjin, kereta akan tersekat dan terhenti sebaik sahaja anda mula memandu.

Dengan kereta hibrid yang menggunakan teknologi yang agak relatif, beberapa pemandu mungkin bimbang mereka mempunyai keperluan yang serupa dengan kenderaan lama yang dikendalikan karburator.

Jadi, adakah saya perlu memanaskan kereta hibrid saya? Tak payah, anda tidak perlu memanaskan kereta hibrid anda. Tidak perlu. No. No. No.

BHP

Kenapa kereta hibrid tidak perlu dipanaskan?

Kenderaan hibrid tidak perlu dipanaskan kerana ia tidak melakuka apa-apa untuk enjin. Kereta hibrid anda siap dipandu sebaik sahaja anda menyetatnya walaupun ia betul-betul sejuk.

Anda hanya perlu menunggu minyak dikeluarkan dari kotak engkol dan masuk ke saluran minyak yang hanya memerlukan beberapa saat selepas kereta dimulakan. Setelah selesai, anda bebas memandu kenderaan hibrid anda sesuka hati.

Malah, ia adalah terbaik bagi anda agar kereta anda bergerak secepat mungkin. Ia mengambil masa untuk enjin elektrik panas kepada suhu optimum untuk penjimatan bahan bakar. Semakin lama enjin anda berjalan tanpa bergerak, semakin teruk ekonomi bahan bakar anda.

Tukar minyak anda selalu

Menukar minyak pada penanda jarak tempuh yang disyorkan adalah idea yang baik, yang boleh mempengaruhi prestasi kereta anda dan menjauhi pembaikan tambahan.

Berikut adalah beberapa sebab utama anda perlu menukar minyak anda:

  • Minyak yang baharu lebih baik untuk mengekalkan pelincinan enjin.
  • Minyak baharu lebih baik untuk menyejukkan bahagian yang membentuk enjin anda.
  • Minyak yang baharu lebih baik untuk menyingkirkan zarah dan enap cemar (sludge) dalam enjin anda.
  • Minyak yang baharu akan meningkatkan ekonomi bahan bakar dan menjimatkan wang anda.
  • Minyak yang baharu akan menjadikan kenderaan hibrid anda tahan lebih lama dan menambah jumlah masa sebelum anda perlu membeli pengganti.

Previous post

Dalam Setahun, Harga Nissan Navara Naik 3 Kali di Australia

Next post

Volkswagen Golf GTi Mk8 Ditala Oleh Oettinger

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *