Konsep / Lakaran / Intipan

Sama Seperti X70 Dahulu Brosur & Spesifikasi Proton X50 PALSU Menular

Adakah ini satu teknik pemasaran jenama itu sendiri?

Kami telah menerima brosur melalui Whatsapp dan e-mel mengenai X50 yang akan datang dan spesifikasinya. Walau bagaimanapun kami diberitahu bahawa ianya palsu, dan inilah cara bagaimana anda sendiri boleh memastikan kenapa ianya palsu .

Pertama, mari kita lihat isi dua brosur ini.

Terdapat banyak persamaan, termasuk enjin Petrol Direct Injection 1.5 turbocharged standard dan transmisi dwi-klac 7-kelajuan dengan mod pergeseran manual (dengan ejaan yang salah dibrosur palsu 2), roda aloi 17 ″, lampu halogen dengan lampu siang, tempat duduk fabrik, kamera pandang belakang, dan bolong penyaman udara belakang.

Di luar peralatan standard, kedua brosur nampaknya bersetuju bahawa Proton akan memberikan roda aloi X50 18 ″, lampu depan LED dengan lampu siang, tempat duduk kulit, pelaras tempat duduk pemandu elektrik, kluster instrumen digital, sistem pemantauan tekanan tayar, parkir automatik, kamera 360 darjah, sunroof panoramik, sistem bantuan pemandu canggih, dan trim lampu kabus mahal. Teknologi pemanduan autonomi Tahap 2 juga disebut sebagai ciri pada kedua-dua brosur tersebut. Walau bagaimanapun, pengedaran peralatan ini tidak sama antara kedua-dua brosur ini.

Lebih lagi, ada beberapa ciri yang tidak sama. Brosur pertama menyebut Remote Start, sistem infotainment 8″ yang lebih kecil pada model asas sebagai pilihan. Brosur 2 mengatakan sistem pembersih udara akan menjadi standard, tetapi ini tidak disebut dalam brosur 1. Juga, brosur 2 menyatakan bahawa bodykit sukan adalah pilihan.

Kedua-dua brosur itu juga menyebut tahap trim sebagai ‘Standard, Executive, Premium dan Flagship’. Proton memang menggunakan tahap trim Standard, Executive dan Premium di banyak modelnya, tetapi ‘Flagship’ masih belum digunakan. X70 mempunyai varian ‘Premium X’, tetapi itu hanya model ‘Premium’ dengan tambahan sunroof.

Petanda Amaran

Salah satu peraturan internet yang paling penting ialah memeriksa kesahihan. Zaman sekarang, sesiapa sahaja (termasuk jenama itu sendiri) yang mempunyai telefon boleh menggunakan aplikasi percuma dan mereka brosur palsu seperti ini menggunakan gambar stok yang tersedia dalam satu Carian Google. Ketahuilah bahawa walaupun risalah sebenar bocor dari semasa ke semasa (kebocoran brosur Toyota RAV4 baru-baru ini adalah salah satu contoh), syarikat besar seperti Proton (dengan sokongan Geely) akan berusaha keras untuk merancang dan membaca bukti bahan akhbar mereka. Syarikat-syarikat ini mempunyai seluruh jabatan yang disiapkan untuk memastikan apa-apa bahan rasmi yang keluar kelihatan sedikit profesional.

Sekiranya anda melihat brosur 1, anda akan segera melihat masalah dalam reka bentuk dan ejaan. Terdapat juga ketidakkonsistenan gaya dan format. Lihat senarai ciri pada brosur pertama. Perhatikan bagaimana beberapa ciri dimulakan dengan huruf besar, sementara fitur lain dieja dengan huruf kecil. Pilihan warna terakhir dieja ‘Oren’, bukannya ‘Orange’. Lebih lagi, pilihan warna di sini tidak mengikuti nama warna khusus Proton dan sebaliknya menggunakan nama warna generik.

Brosur kedua lebih konsisten sedikit kecuali kesalahan besar ejaan yang menerangkan manual transmisi sebagai mod s ** t . Terdapat banyak petanda amaran di sini juga, ianya terlalu sederhana untuk dianggap brosur sebenar, dengan latar belakang putih, gambar yang sama digunakan pada keempat-empat varian, kekurangan jenis huruf / logo / jenama rasmi Proton atau X50. Ia kelihatan seperti sesuatu yang dapat dibuat dalam sepetang.

Benar atau palsu, ia tetap menular dan menggembar-gemburkan dunia kereta. Jadi, adakah ini satu teknik pemasaran jenama itu sendiri? Hmmmm.


Previous post

Rolls-Royce Kemas Kini Logo & Branding Menjelang Pelancaran Ghost

Next post

Kia Sorento Kini Dalam Versi PHEV

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *