Hibrid, Elektrik, Hidrogen

BMW akan melancarkan kereta elektrik tulen empat pintu pada tahun 2021

Malaysia mungkin tidak akan mendapat BMW berkuasa elektrik ini kerana insentif yang disesuaikan.

Sedan elektrik baharu ini akan didasarkan kepada BMW 4 Series Gran Coupé 2021 dan akan dipanggil BMW i4.

Pada Pameran Motor IAA 2017, BMW melihat kepada kajian i Vision Dynamics pada model julat pertengahan berkuasa elektrik tulen yang kelihatan seperti 4 Series Gran Coupé elektrik dari segi dimensi dan reka bentuk.

BMW i4 EV
BMW i4 camo
BMW i4 on test

Berupa Seperti 4 Series

Sejajar dengan strategi BMW untuk tidak lagi membina e-kereta di platformnya sendiri (seperti BMW i3), i4 harus berkongsi banyak teknologi dengan siri 3 dan 4. Oleh itu, i4 didasarkan pada platform CLAR yang terkenal, yang dapat mewakili teknologi pembakaran dan pacuan elektrik. Bahan eksotik seperti karbon, yang dipasang di i3 dan i8 tidak akan digunakan pada kereta elektrik baharu ini untuk mengurangkan kos dan menurunkan harga jualannya kepada lebih banyak pemilik.

BHPetrol-Kaya-Raya-Contest

Jarak 600 km terima kasih kepada teknologi bateri baharu

BMW i4, yang akan bersaing langsung dengan Tesla Model 3, akan memiliki jarak tempuh 600 kilometer menurut WLTP dan harus dapat memecut hingga 100km / jam dalam empat saat. Kelajuan tertinggi dikatakan melebihi 200 km / jam, namun, harus diperhatikan bahawa kelajuan tertinggi yang tetap akan mengurangkan jarak pemanduan kerana penggunaan energinya akan lebih tinggi daripada mengemudi pada kelajuan yang lebih perlahan dengan kaki yang lebih ringan atas pedal pemecut. Motor elektrik dengan 390 kW (530hp) digunakan untuk sistem pacuan. Kapasiti bateri lithium-ion 550-kilo ialah sekitar 80 kWh.

Unit pengisian generasi seterusnya dicirikan oleh pakej seragam yang sesuai untuk semua seni bina kenderaan masa depan. Ia dapat digunakan dalam model hibrid plug-in dan juga untuk kenderaan elektrik semata-mata. Ia direka untuk daya pengisian hingga 150 kW. Ini membolehkan bateri voltan tinggi BMW i4 dicas sekitar 80 peratus kandungan tenaga penuhnya dalam masa sekitar 35 minit. Ini sesuai dengan waktu pengisian sekitar enam minit untuk jarak 100 kilometer.

Di dalam kabin BMW i4 ini akan menampilkan teknologi i-Drive terkini, layar jalur lebar dan skrin sentuh. Mengenai pemanduan autonomi, BMW i4 harus bergerak ke paras 3, yang bermaksud ia dapat memandu secara bebas di lebuh raya.

Lebih banyak maklumat dan gambar terperinci mengenai kereta ini akan dikongsi pada tarikh pelancarannya akhir tahun ini.

Previous post

Kia Seltos Sudah Mula Diiklankan Di Malaysia

Next post

Pusat Servis dan Bilik Pameran Mitsubishi Kembali Beroperasi

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *