Berita Auto

Tahu tak? BMW i3 TIDAK Dibersarakan

Pengeluaran akan diteruskan dan model baru dijangka tiba tahun 2021.

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Penjualan kenderaan elektrik plug-in Jerman masih sihat pada bulan Ogos tahun ini, setelah mendaftarkan 8,121 unit. Kenderaan elektrik sepenuhnya (BEV) naik + 104% tahun ke tahun (YoY), manakala hibrid plug-in (PHEVs) terus menurun ( – 9%). Bahagian kenderaan elektrik (PEV) dipasang pada kadar 2.6% pada bulan itu, dengan BEV sahaja mencapai 1.6%. Itu mengekalkan  bahagian plug-in 2019 pada 2.6% (1.7% BEV).

Ogos membawa satu lagi pemenang bulanan baru. Masanya tiba untuk BMW i3 mengambil gelaran Penjual Terbaik Bulanan, yang pertama pada 2019. Ini datang dengan jumlah rekod sebanyak 992 pendaftaran.

bmw-i3-2 bmw-i3-3 bmw-i3-4

Kemudian satu kenyataan dan siaran berita diterbitkan yang dikongsi bersama dengan semua penerbitan kenderaan elektrik dalam talian dan beberapa laman web perniagaan terkemuka yang menyatakan bahawa pengurusan BMW telah memutuskan untuk bersarakan i3 EV.

Pada 14 September, 2019, Financial Times melaporkan bahawa “BMW tidak akan membaharui i3, kereta elektrik utamanya, mengakhiri salah satu kenderaan yang paling tersendiri di jalan raya. Pembuat kereta Jerman akan memberi tumpuannya kepada memasang bateri dan teknologi plug-in pada model lain, sementara juga merancang kereta elektrik tulin yang baharu. “Tidak ada pelan khusus untuk pengganti i3,” kata Pieter Nota, jualan BMW, dan ketua pemasaran kepada Financial Times. “Kami kini membawa elektrifikasi lebih kepada arus perdana.”

Berikutan itu, pada laman web EV 16 September www.electrive.com menyiarkan kenyataan yang sama dari  Financial Times.

bmw-i3-5 bmw-i3-6 bmw-i3-7

Kemudian pada 17 September, 2019, Forbes online melaporkan bahawa “tidak akan ada pengganti model elektrik i3 dan i8 mereka. Walaupun model itu masih akan dijual, ketua jualan dan pemasaran BMW Pieter Nota menjelaskan, tidak ada pelan khusus untuk pengganti lagi. Ini mengesahkan pengumuman ketua R & D BMW, Klaus Frohlich pada awal Jun tahun ini: akhir hayat i3 sudah hampir “.

www.dsf.my juga menerbitkan laporan susulan pada 19hb September bahawa tidak akan ada pengeluaran susulan i3 dan juga i8 super EV. “BMW telah mengesahkan bahawa kedua-dua i3 dan i8 tidak akan mendapat model penggantian sebaik sahaja pengeluaran mereka berakhir. Ahli Lembaga Pengarah BMW Pieter Nota mengesahkan bahawa tiada rancangan konkrit untuk i3 dan bahawa syarikat itu memberi tumpuan kepada membawa elektrifikasi ke barisan produk arus perdana mereka “.

bmw-i3-8 bmw-i3-9 bmw-i3-10

Semua ini agak mengelirukan untuk kami setelah membaca laporan mengenai jualan i3 yang melebihi 150,000 unit di seluruh dunia sejak pengenalannya pada 2013 dan model jualan semasa sebenarnya adalah versi ke-5 dari BMW. Tambahnya, BMW mengumumkan bahawa mereka akan mengeluarkan sekurang-kurangnya 13 kenderaan bertenaga bateri menjelang 2023 (hanya 3 tahun dari sekarang) sementara masih mengeluarkan kenderaan yang didorong oleh petrol bersama-sama.

Kini, kami mendapat maklumat terus dari Jabatan Perhubungan Awam BMW Malaysia bahawa keseluruhan ‘persaraan’ BMW i3 telah dibaca dengan salah oleh kami dan semua pemberita online yang disebutkan di atas. Model semasa BMW i3 akan MENINGKATKAN pengeluaran sehingga akhir tahun 2020 dan BMW akan memenuhi semua pesanan semasa ke 2021 dan kemudian BMW i3 dan juga supercar i8 akan mendapat penjenamaan dan penamaan baharu sejajar dengan strategi EV BMW 2021. Oleh itu, 2021 BMW i3 akan dinamakan semula dan ia akan membawa rupa yang disemak … ..seperti selaras dengan bahasa reka bentuknya yang popular. Lebih banyak lagi akan dikongsi dalam masa yang sewajarnya.

bmw-i3-11 bmw-i3-12 bmw-i3-13

 

Previous post

Gambar Dan Butiran Pertama Chevrolet Colorado 2020

Next post

KPDNHEP Beli 55 Unit Perodua Aruz AV

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *