Berita Auto

Alfa Romeo Giulia GTA Hanya Untuk 500 Pembeli

Demi menyambut ulang tahun ke-110nya, Alfa Romeo mempersembahkan sebuah kenderaan yang menandakan pengembalian sepenuhnya kepada asal-usul jenama itu, sambil memberi penghormatan kepada salah satu kenderaan yang paling melambangkan Alfa Romeo: Giulia GTA. Dengan tiada model baharu yang datang dari kilang, ini merupakan berita terbesar untuk Alfa Romeo pada tahun 2020 dan dengan Geneva Motor Show 2020 dibatalkan kerana COVID-19 kereta yang ramai ingin melihat menjadi kenyataan.

2020 Alfa Romeo Giulia GTA

Rasa legenda: GTA

Singkatan GTA bermaksud “Gran Turismo Alleggerita” (alleggerita menjadi istilah Itali untuk “meringankan”), dan ia bermula pada tahun 1965 dengan Giulia Sprint GTA, versi khusus yang diperolehi dari Sprint GT, yang direka sebagai kereta sukan dan dipersembahkan di Amsterdam Motor Show yang diadakan pada tahun yang sama. Badan Giulia Sprint GT diganti dengan versi yang sama dalam aluminium, dengan jumlah berat 1,642 lb berbanding dengan 2,094 lb versi jalan.

BHPetrol RON95 Euro 4M

Variasi kedua berenjin 1.6 twin cam yang, dalam konfigurasi jalan, dengan pencucuhan dua, mencapai output 115 hp. Juruteknik Autodelta, pasukan perlumbaan rasmi Alfa Romeo, memilihnya sebagai kenderaan rujukan untuk kategori Touring, dan mengembangkannya untuk mencapai output maksimum 170 hp.

2020 Alfa Romeo Giulia GTA

Penyelesaian teknikal terbaik

Pada tahun ulang tahunnya yang ke-110, Alfa Romeo bercadang untuk memecahkan beberapa peraturan: ia tidak bercadang untuk membincangkan sejarah, terutamanya sejarah sendiri, dan tidak mahu sebarang hadiah untuk ulang tahunnya. Sebaliknya, ia lebih suka memberikan hadiah kepada peminat Alfa dengan menyampaikan Giulia GTA. Hari ini, ini adalah pulangan sebenar kepada akar umbi Alfa Romeo, yang ditanam jauh di dalam dunia prestasi dan grand touring.

2020 Alfa Romeo Giulia GTA

Titanium Akrapovič? Sistem ekzos sentral yang digabungkan ke dalam penyebar belakang gentian karbon juga baru, seperti roda kunci tengah 20-inci, yang muncul buat kali pertama pada sedan. Pengendalian pada kelajuan tinggi telah diperbaiki dengan meluaskan trek roda depan dan belakang 50mm dan membangun satu set spring baharu, penyerap kejutan dan bushings untuk sistem penggantungan.

BHPetrol RON95 Euro 4M

Dari segi prestasi, enjin 2.9 V6 Bi-Turbo, yang dibuat sepenuhnya dari aluminium dan mampu melepaskan tidak kurang daripada 510 hp dalam konfigurasi standard, mencapai output kuasa 540 hp pada Giulia GTA, terima kasih kepada kerja penentukuran teliti yang dilakukan oleh jurutera Alfa Romeo. Pasukan yang sama juga berjaya mengoptimumkan pelaksanaan Akrapovič, sistem ekzos tertentu, dengan bunyi yang tidak dapat disangkal.

2020 Alfa Romeo Giulia GTA

Nisbah berat / kuasa terbaik

Kerja yang dilakukan untuk mengurangkan berat badan kenderaan adalah teliti dan ia telah menuai hasil yang sangat mengagumkan, dengan pengurangan berat sebanyak 220 lb, berkat penggunaan bahan ringan seperti serat karbon untuk driveshaft, hood, bumbung, bumper depan, gerbang roda, sisipan roda belakang dan, pada GTAm, cangkerang kerusi sukan khusus dengan tali keledar keselamatan 6 titik Sabelt.

Hasilnya adalah berat sekitar 3,350 lb yang, dengan peningkatan kuasa hingga 540 hp, membawa nisbah berat / kuasa ke tahap yang sangat baik, 6.2 lb / hp, menjadikan Giulia GTA dan GTAm mampu memberikan prestasi yang luar biasa. Pecutannya dari 0 hingga 62 mph macam kilat – berkat sistem Pelancaran, kronometer berhenti pada hanya 3.6 saat.

Dalam versi GTA, dengan kuasa yang sama, Giulia menawarkan empat tempat duduk, tiada roll bar belakang; spoiler dan splitter dioptimumkan untuk kegunaan harian di jalan raya; panel pintu, tempat duduk dan tingkap yang sama seperti Giulia Quadrifoglio. Hasilnya adalah supercar yang benar kegunaan harian.

Previous post

Konsep BMW i4 Memperkenalkan 4-Series Gran Coupé Elektrik

Next post

Peugeot 208 Dinobat Car Of The Year 2020

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *