Berita Auto

Alfa Romeo Sambut Seabad Keunggulan dengan Dua Model Ikonik

Alfa Romeo perkenalkan Giulia dan Stelvio Quadrifoglio edisi ulang tahun ke-100

Alfa Romeo genap 100 tahun pada 15 April 2023, dan untuk memperingati ulang tahun ini, jenama itu menghormati legenda Quadrifoglio dengan model edisi terhad, khususnya pembuat kereta Itali akan membina 100 unit Giulia dan Stelvio Quadrifoglio baharu dengan lebih banyak kuasa, peralatan tambahan, dan sentuhan eksklusif sebagai piawaian.

Pada 15 April 2023, tepat 100 tahun yang lalu, simbol prestasi Alfa Romeo yang tak dapat disangkal, Quadrifoglio, membuat debutnya. Simbol semanggi empat daun yang dipakai pada RL pemenang perlumbaan Ugo Sivocci pada Targa Florio tahun itu adalah permulaan legenda dan kini 100 tahun kemudian, kita merayakan legenda ini.

Selain itu, kemurnian teknikal dan teknologi moden bergabung untuk menjadikan model Alfa Romeo edisi terhad baharu dan meletakkannya di puncak segmen masing-masing, dengan penanganan terbaik dalam kelas dan nisbah kuasa-berat menciptakan pengalaman memandu Alfa Romeo yang langsung dan unik.

Model Giulia dan Stelvio Quadrifoglio ulang tahun ke-100 Alfa Romeo adalah hasil dari seratus tahun pembangunan perlumbaan dan kenderaan pengeluaran. Kedua-duanya dikuasakan oleh enjin Bi-Turbo V6 2.9-liter yang telah ditingkatkan untuk menghasilkan 520hp, dan kuasa tambahan ini digabungkan dengan differential self-locking mekanikal.

Kedua-dua model ulang tahun Alfa Romeo juga dilengkapi dengan penyetelan khusus yang diperolehi dari pengembangan Giulia GTA, penambahan penting baru ini meningkatkan rasa memandu dan traksi kereta, mengoptimumkan pemindahan tork dan juga meningkatkan kestabilan, kelincahan, dan kelajuan cornering. Semua ini menjadikan pemanduan lebih menyeronokkan.

Alfa Romeo 100 Tahun 1.0

Selain itu, model ulang tahun ke-100 Alfa Romeo juga diperbaharui dengan lampu depan ‘3+3’ baharu jenama itu, dengan teknologi Full-LED Matrix adaptif yang menawarkan lampu memandu adaptif dan anti-silau untuk pencahayaan optimal dalam semua keadaan. Ini menambah penampilan yang lebih bergaya pada eksterior kereta.

Dalaman model ulang tahun ke-100 Alfa Romeo menampilkan gabungan eksklusif kulit hitam dan Alcantara, ditingkatkan dengan jahitan kontras emas baharu dan eksklusif serta hiasan serat karbon 3D yang inovatif. Di papan pemuka, nombor 100 juga dijahit dalam emas di sebelah Quadrifoglio emas.

Quadrifoglio yang ikonik kembali ke tanah asalnya di Sicily untuk merayakan 100 tahun kecemerlangan, kerana Alfa Romeo memilih pulau itu sebagai latar belakang untuk sesi bergambar peringatan. Seratus tahun kemudian, perjalanan Quadrifoglio terus berkembang, menuju masa depan yang cerah tanpa melupakan masa lampau.

Model ulang tahun ke-100 Alfa Romeo Giulia dan Stelvio Quadrifoglio akan tersedia untuk dipesan di UK pada suku kedua tahun ini, harga akan diumumkan pada waktu yang akan datang dan kita yakin kesemua 100 unit kereta ini akan terjual hampir serta-merta, jika tidak sudah ditempah.

Jadi, itulah sambutan seabad keunggulan Alfa Romeo dengan dua model ikonik ini. Dari asal-usul simbol semanggi empat daun yang membawa kejayaan dalam dunia perlumbaan, sehingga kepada model ulang tahun ke-100 yang menggabungkan kemajuan teknologi dan keunikan dalam setiap aspek, Alfa Romeo terus mengekalkan warisannya sebagai salah satu jenama kereta paling terkenal di dunia. Semoga Alfa Romeo terus menghasilkan kenderaan yang mengagumkan selama seratus tahun lagi!

Akhir kata, kita ingin menegaskan bahawa keseronokan dan kegembiraan yang datang bersama dengan model-model istimewa ini adalah sebahagian daripada sejarah panjang dan kecemerlangan Alfa Romeo yang akan terus kita ingat dan rayakan. Kita akan menunggu dengan penuh antisipasi untuk melihat apa yang akan datang dari Alfa Romeo dalam masa depan!

Previous post

Land Rover Defender 130 Outbound Pilihan Terbaik Dato'

Next post

Toyota FJ Cruiser Kini Bersara Selepas 16 Tahun Gemilang

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *