Berita Auto

Toyota FJ Cruiser Kini Bersara Selepas 16 Tahun Gemilang

5 tahun selepas meninggalkan pasaran AS dan Australia, Toyota FJ Cruiser kini ditamatkan.

Toyota FJ Cruiser mungkin jarang dilihat di Malaysia, tetapi ia sebenarnya model popular di banyak negara seperti Australia dan Amerika Syarikat. Kini, lima tahun selepas meninggalkan ruang pameran di kedua-dua negara tersebut dan 16 tahun dalam pengeluaran, kenderaan ini akan ditamatkan.

Toyota FJ Cruiser berasaskan Land Cruiser Prado dan merupakan penghormatan kepada reka bentuk klasik Land Cruiser. Enam tahun selepas meninggalkan ruang pameran Australia, kini ia secara rasmi dihentikan penjualannya di semua pasaran lain termasuk negara asalnya, Jepun, di mana pengeluaran berakhir pada Disember 2022.

Bye-Bye-Toyota-FJ-Cruiser-2.0

Selain itu, Toyota FJ Cruiser telah dikeluarkan oleh Hino Motors, anak syarikat kenderaan komersil Toyota, di kilang Hamura di Jepun sejak pelancarannya pada tahun 2006. Penampilan old-school memberi penghormatan kepada Land Cruiser dari tahun 1970-an, sementara rangka dan komponen mekanikal dikongsi dengan Land Cruiser Prado siri 120.

Walaupun Toyota FJ Cruiser mula dikeluarkan pada tahun 2006, ini hanya untuk model pandu kiri dan pengeluaran untuk model pandu kanan hanya bermula pada tahun 2011 dengan eksport dari Jepun ke Australia bermula pada tahun yang sama. Seperti kebanyakan model Toyota yang lain, ia laris di pasaran.

Meskipun gaya retro dan asas yang dikenali, Toyota FJ Cruiser datang dengan harga AUD46,990 tambahan kos jalan yang menyebabkan Toyota hanya menjual 12,170 unit di Australia antara tahun 2011 hingga 2017. Jumlah ini jauh lebih rendah daripada kira-kira 100,000 model Prado yang dijual sepanjang tempoh yang sama.

Tentu saja, berita ini tidak sepatutnya mengejutkan sesiapa, kerana ada tanda jelas bahawa Toyota akan menghentikan pengeluaran kereta ini baru-baru ini. Namun, kerana kereta ini begitu unik dan popular, tiada siapa yang mahu mempercayainya. Malah selepas hanya 16 tahun dalam pengeluaran, ramai yang mengatakan kereta itu ditamatkan pengeluarannya terlalu awal.

Di atas itu, tanda paling ketara, Toyota FJ Cruiser akan ditamatkan pengeluarannya ialah edisi khas Toyota FJ Cruiser ‘Final Edition’ yang diperkenalkan untuk Arab Saudi dan Emiriah Arab Bersatu pada Oktober 2022. Kereta ini juga termasuk banyak perubahan kosmetik yang sama dengan Final Edition Jepun pada tahun 2017.

Walaupun FJ Cruiser sayangnya dikeluarkan dari barisan Toyota Australia pada tahun 2017, ia sejak itu menarik perhatian peminat off-road yang menghargai penampilan aneh dan komponen mekanikal Prado yang boleh dipercayai. Peminat yang sama pasti sedih kereta ini dikeluarkan secara kekal.

Bye-Bye-Toyota-FJ-Cruiser-4.0

Amacam? Apa pendapat anda semua? Adakah anda ingin melihat lebih banyak Toyota FJ Cruiser di jalan-jalan kita? Kami pasti ingin melihatnya, tetapi malangnya seperti hampir semua benda lain dalam hidup, nampaknya kereta ini telah sampai ke penghujung jalan dan yang boleh kami lakukan hanyalah mengucapkan selamat tinggal.

Sebagai penutup, marilah kita mengenang FJ Cruiser sebagai ikon yang akan terus bersemangat dalam ingatan peminat-peminat off-road. Meskipun sudah tidak diproduksi lagi, kami yakin keunikan dan kecintaan terhadap FJ Cruiser akan terus bersemayam di hati mereka yang pernah memiliki dan menikmati pengalaman memandu kenderaan ini. Selamat tinggal, Toyota FJ Cruiser, dan terima kasih kerana tahun-tahun yang hebat.

Gambar dan maklumat terima kasih kepada Drive Australia dan artikel penuh mereka disertakan di sini.

Previous post

Alfa Romeo Sambut Seabad Keunggulan dengan Dua Model Ikonik

Next post

Geely Radar RD6 Dilancarkan di China Bermula Dari USD21,000

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *