Motosikal / Lain Lain Roda

Menikmati Pengembaraan Dua Roda Dengan Selamat

Motosikal adalah salah satu mod pengangkutan yang paling popular di Malaysia dan seluruh Asia Selatan secara keseluruhan. Walau bagaimanapun, ia tidak selalu menjadi yang paling selamat; satu kajian yang berpengaruh yang dijalankan oleh Universiti Lund mendapati bahawa 50% dari semua kematian trafik jalan raya melibatkan penunggang motosikal. Apabila menggunakan motorsikal ke kawasan yang mencabar, risiko ini meningkat lagi. Mujurlah, menunggang selamat dan melakukan pengembaraan sepenuhnya dengan dua roda kini tidak mustahil.

Harley Davidson Cruiser

Rancang Perjalanan

Ia sudah tentu menggoda untuk hanya menunggang dua roda anda dan memulakan pengembaraan terus begitu sahaja, tetapi dengan beberapa perancangan tentang arah tuju dan laluan akan menangani berpotensi pelbagai bahaya. Kawasan luar bandar yang luas dan hutan padat Malaysia dan negara-negara yang sama adalah lokasi utama bahaya, dengan pakar melaporkan peningkatan yang ketara dalam laporan kehilangan di hutan. Begitu juga, kawasan-kawasan yang kurang maju boleh mempunyai keadaan jalan berbahaya yang membawa kepada padah. Vietnam adalah salah satu kawasan yang menarik banyak orang yang sukakan pelancongan pengembaraan, dan kebijaksanaan umum mendorong orang untuk mencari laluan motosikal Vietnam terbaik dan tidak terpesong. Mengapa? Mempunyai laluan yang sudah ditentukan di kawasan itu akan menjadikannya tidak kurang liar atau menarik, tetapi akan memberi anda persediaan untuk menangani kawasan bahaya atau potensi kerja-kerja jalan raya dan masalah lain yang mungkin berbahaya. Perkara yang sama berlaku untuk mana-mana negara yang anda lawati yang mempunyai kawasan liar.

Triumph Street Twin

Kelengkapan

Anda tidak mahu dibebani dengan barang berlebihan dalam pengembaraan luar jalan. Penduduk tempatan boleh memilih untuk menunggang dengan seluar pendek sahaja dan baju t-shirt, tidak ada topi keledar, tetapi anda tidak boleh mengikutinya. Khususnya, topi keledar motosikal telah dibuktikan mengurangkan kadar kecederaan kepada muka, kepala, dan otak, yang bermaksud bahawa anda akan kurang cenderung mengalami kecederaan teruk jika anda mengalami kemalangan. Banyak negara tidak menguatkuasakan topi keledar, seperti yang digariskan dalam sumber interaktif WHO, khususnya Kemboja, Laos, dan Indonesia, dan oleh itu ia akan menjadi agak menggoda untuk tidak menggunakannya. Pastikanlah anda guna topi keledar yang sesuai.

Bobber

Penunggang berhemah

Semasa anda menjalani pengembaraan anda, anda pasti akan lihat, dengar dan bau pemandangan yang menarik. Ini benar terutama di lokasi off-road luar bandar. Ini juga memberikan risiko keselamatan; menurut Sumber Hukum HG.org, kekurangan perhatian adalah faktor bebas yang paling biasa dalam kemalangan motosikal. Nikmati perjalanan anda, tetapi apabila menunggang, pastikan perhatian anda senantiasa kepada jalan raya.

BHPetrol RON95 Euro 4M

Bawa semua ini bersama-sama dan anda akan memberi diri anda rangsangan keselamatan yang serius. Jalan-jalan di Asia Selatan memang patut dinikmati dengan dua roda. Pastikan perjalanan anda adalah gembira dengan selamat.

Oleh Jennifer Dawson

Previous post

Patutkah Kita Memandu Laju Di Jalan Awam?

Next post

Nissan Guna GT-R Untuk Rakam GT-R NISMO 2020

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *