Khidmat Masyarakat

Patutkah Kita Memandu Laju Di Jalan Awam?

Adakah menangani selekoh yang ketat lebih baik daripada menangani kelajuan tinggi?

Ini hanya pendapat kami selepas hampir 38 tahun di belakang roda. Hari ini, ianya memang senang untuk memandu laju dengan mana-mana kereta. Dari kereta mesra alam bertenaga petrol 1 liter ke sedan mewah kompak berkembar 6 silinder.

Toyota Supra fast driving uphill

Berapa laju?

Mencapai kelajuan 250km / j tidak lagi menjadi fenomena di banyak lebuh raya kami. Direka untuk pemanduan berkelajuan tinggi seperti Autobahn Jerman yang terkenal, kebanyakkan lebuh raya bertol kami dihadkan kepada hanya 110km / j dan serendah 90km / j pada jarak tertentu.

Had kelajuan yang dikawal ini penting kerana ia menyelamatkan nyawa pemandu yang tidak terlatih yang menonton pemandu di Youtube yang memandu laju menunjukkan kemahiran mereka dan pengendalian kestabilan aerodinamik kenderaan.

Siapa paling laju?

Peningkatan bilangan ‘pemandu lumba’ Youtube di Malaysia TIDAK menunjukkan kepada penonton dalam video mereka, tayar berkualiti tinggi berserta kelengkapan pengantunggan istimewa yang mereka pasang dan peralatan brek berkualiti tinggi di bawah mesin laju mereka.

Apabila pemandu profesional ‘Youtube’ mengambil kereta baharu untuk pandu uji, dia mempunyai tayar, penggantungan dan brek jenama baharu yang tinggal sedikit selepas beberapa larian ‘Genting’. Syarikat kereta mengambil kereta ini balik ke bengkel mereka untuk menyiapkan kereta itu untuk pemandu ‘profesional’ seterusnya untuk menunjukkan kemahiran mereka yang mengagumkan.

Toyota Supra fast driving uphill

Siapa yang lagi handal?

Penonton Youtube Malaysia menonton, teruja dan kemudian menghidupkan hatchback mereka yang berumur 8 hingga 10 tahun yang dibuat di Malaysia dengan penggantungan yang terpakai, tayar dan brek yang terpakai tanpa memikir dua kali meniru gaya memandu Youtuber yang memandu laju itu.

Kesan buruk.

Ini mempengaruhi pengguna jalan raya lain ‘berlumba’ dan kemudian kita mempunyai kematian yang tidak masuk akal.

Walaupun anda membuat keputusan untuk membawa hatchback Malaysia anda dengan kelajuan 110km / j sekali pun di mana-mana lebuh raya, anda perlu memastikan bahawa tayar anda mempunyai ‘bunga’ yang mencukupi, tekanan angin tayar anda mestilah tepat, pad brek anda mesti berada dalam keadaan baik dan janganlah kita mengabaikan sistem penggantungan kita dan pasti ianya kukuh. Sila tambah keupayaan anda untuk memandu laju dan bertindak balas dengan cepat terhadap sebarang keadaan yang ada di atas dan sekitar jalan.

Our tolled highways (German Autobahns) and hill top resort roads (the roads around Monte Carlo) are not race tracks and you should not be driving faster than the depth of your experience as there are innocent bystanders along the way and other commuters getting to their destination.  

Lebuh raya bertol kami (Autobahn Jerman) dan jalan-jalan resort bukit (jalan-jalan di sekitar Monte Carlo) bukan litar perlumbaan dan anda tidak sepatutnya memandu lebih laju daripada pengalaman anda kerana ramai orang yang tidak bersalah di sepanjang jalan dan penumpang lain menuju ke destinasi mereka.

BHPetrol RON95 Euro 4M

Ke arah mana sebenarnya mereka pergi?

Banyak syarikat kereta Malaysia sentiasa menganjurkan acara yang memperlihatkan kelajuan, penggerudian dan slalom dengan kereta baharu mereka kepada media dan pelanggan dan kemudian di acara yang lain mereka menyoroti kepentingan keselamatan, mengekalkan batas kelajuan dan teknik memandu yang selamat.

Jadi, yang mana satu, apakah kita beli kereta untuk memandu seperti Youtuber atau kita memandu kereta mengikuti peraturan jalan yang diberikan?

Adakah undang-undang mengaburkan mata kepada pemandu YouTube ini?

Toyota Supra fast driving uphill
Previous post

Touch N Go Dan RFID Akan Berharga RM35 Dari 15 Februari

Next post

Menikmati Pengembaraan Dua Roda Dengan Selamat

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *