Bisnes

Geely Melihat Pertumbuhan Positif Dalam Semua Bidang Pada 2019

Zhejiang Geely Holding Group (Geely Holding) baru-baru ini mengumumkan bahawa penjualan agregat merentasi tiga unit subsidiari automotifnya – Geely Auto Group, Kumpulan Kereta Volvo dan Kumpulan Kenderaan Komersil Tenaga Baharu Geely mencapai lebih daripada 2.178 juta unit pada 2019.

Walaupun kelembapan pasaran global, jenama di bawah Geely Holding mengekalkan momentum mereka menjelang 2019. Kenderaan tenaga baru menyaksikan pertumbuhan yang kukuh dengan 167,507 penumpang hijau dan kenderaan komersil yang dijual oleh jenama Geely Holding pada tahun 2019, peningkatan sebanyak 50.6% berbanding tahun sebelumnya.

Jenama yang diuruskan di bawah Geely Auto Group, termasuk Geely Auto, LYNK & CO, Geometry, PROTON, dan Lotus mendapati kestabilan dalam persekitaran pasaran yang mencabar sepanjang tahun 2019. Kumpulan mengekalkan matriks pembangunan produk seimbang dengan SUV dan silang yang sedikit melebihi 50% daripada semua kenderaan yang dijual, manakala sedan dan MPV menjadikannya selebihnya. Pada masa yang sama, penjualan gabungan kenderaan Geely Auto Group, termasuk kereta elektrik, plug-in dan kenderaan hibrid ringan, berkembang sebanyak 68.5% kepada 113,067 unit, mempamerkan komitmen Geely Auto Group untuk menyediakan kenderaan hijau.

BHP
Geely positive growth 2019

Meskipun terdapat penurunan dalam pasaran automotif China, syarikat induk Geely Auto yang disenaraikan di Hong Kong termasuk Lynk & Co dan Geometry melaporkan jualan sebanyak 1,191,560 unit pada 2019. Sepanjang 12 bulan yang lalu, jenama Geely Auto menyaksikan bahagian pasarannya berkembang dan mengekalkan kedudukannya sebagai jenama terlaris Cina untuk tahun ketiga berturut-turut. Sepanjang lima tahun yang lalu, Geely Auto telah menjadi pemimpin di peringkat produk dan jualan. Dalam tempoh lima tahun akan datang, Geely Auto berhasrat untuk menjadi pemimpin di peringkat jenama dan teknologi.

Jenama premium Geely Auto Group, Lynk & Co, jualan penuh tahun kedua mencapai tahap tertinggi baru sebanyak 128,606 unit, peningkatan sebanyak 6.4% TkT. Peningkatan jualan Lynk & Co semasa kemelesetan ekonomi global menunjukkan bahawa pasaran telah mengesahkan kekuatan jenama dan produknya. Pada tahun 2020, jenama tersebut secara rasmi akan memasuki pasaran Eropah, membuka satu bab baru dalam pembangunan global Kumpulan.

Pada tahun 2019, Geely Auto Group melancarkan Geometry, jenama elektrik murni mewah yang berdiri sendiri dan model pertamanya, Geometry A. Jenama itu telah komited untuk melancarkan model elektrik tulen baru setiap tahun dan bersedia untuk melancarkan model kedua mereka dengan nama kod GE13 pada 2020.

PROTON Cars yang diuruskan di bawah Geely Auto Group sebagai sebahagian daripada perkongsian 49.9% dengan DRB-HICOM menyaksikan kemajuan yang ketara dalam pemulihan mereka dengan jenama yang kembali ke tempat kedua di pasaran mereka dengan jumlah jualan sebanyak 100,821 unit pada 2019, naik 55.7% TkT. Kejayaan jenama kebangsaan Malaysia didorong oleh populariti SUV Proton X70 mereka yang berdasarkan model Bo Yue yang paling laris Geely Auto (X7 Sport dan Atlas di pasaran global) dan barisan baru mereka yang baru dikemas kini. Pengeluaran tempatan PROTON X70 akan bermula pada tahun 2020 bersama-sama dengan pelancaran model baru yang dibangunkan bersama.

Lotus Cars menyaksikan satu tahun penting pada tahun 2019 dengan prestasi jualan yang kukuh di pasaran utama dan peningkatan pendapatan sebanyak 12% setahun. Jepun menjadi pasaran global terbesar pembuat kereta sport ini pada 2019, dengan pertumbuhan jualan sebanyak 4%, diikuti rapat oleh UK dan Amerika Syarikat, dengan Jerman, Itali, UAE dan China juga membentuk sepuluh pasaran utama untuk Lotus. Tahun itu juga menyaksikan Lotus memperkenalkan kereta hyper Evija elektrik baru untuk pengiktirafan antarabangsa sebagai kereta pengeluaran paling kuat di dunia, dan membuat pelaburan yang besar dalam kemudahan di HQ UK syarikat dan di peringkat antarabangsa dalam operasi dan dalam membangunkan rangkaian peniaga global.

Volvo Car Group sekali lagi menetapkan rekod jualan global baru pada 2019, memecahkan 700,000 jualan buat kali pertama sejak syarikat itu ditubuhkan pada tahun 1927. Sejak menyertai Geely Holding Group, jualan jenama Volvo telah meningkat dua kali ganda. Jualan global syarikat meningkat 9.8% kepada 705,452 kereta pada 2019, berbanding dengan tempoh yang sama tahun sebelumnya, dengan pertumbuhan kukuh di semua pasaran di seluruh dunia. Jenama itu menyaksikan permintaan yang kukuh untuk produk elektriknya, mencatatkan model hibrid sebanyak 45,933 pada tahun 2019, kenaikan tahun ke tahun sebanyak 22.9%.

Polestar, jenama prestasi kereta Volvo Car Group yang ditubuhkan pada akhir 2017, telah membuka kilang pembuatannya yang khusus untuknya di Chengdu yang akan menghasilkan Polestar hibrid 1. Penyerahan Global GT coupe GT hibrid yang sangat dinantikan bermula pada tahun 2020. Polestar 2, crossover coupe elektrik tulen pasaran massa jenama telah diumumkan pada 2019 dan telah mula menerima pesanan pra-jualan dengan set pengeluaran untuk bermula pada awal tahun 2020.

Kumpulan Kenderaan Komersil Tenaga Baru Geely, yang ditubuhkan pada tahun 2016 sebagai tambahan strategik kepada portfolio Geely Holding, dengan cepat memperluaskan barisan produknya melalui jenama Farizon Auto dan London Electric Vehicle Company (LEVC). Unit kenderaan komersial terus berkembang secara global dengan membentuk perkongsian strategik dan membuka pasaran baru untuk produk komersilnya yang hijau.

Pada 2019, Farizon melancarkan beberapa model kenderaan komersil hijau termasuk trak berat M100 metanol pertama di dunia, bas sel bahan bakar hidrogen, bas bandar elektrik tulen yang dilengkapi 5G, dan lori ringan jarak jauh. Dengan portfolio produk yang mantap, Farizon Auto telah memulakan pengembangan globalnya untuk menandatangani perkongsian strategik di Thailand dan Korea.

LEVC melancarkan rangkaian baru yang berkemampuan sifar pelepasan sifar yang akan dilancarkan pada S4 2020 dan terus meningkatkan jualan eksport teksi dan varian shuttle TX yang baharu. Dalam jualan tahun kedua untuk pembinaan khusus, pelupusan sifar dengan jarak yang mampu dilanjutkan TX, LEVC menyaksikan jualan hampir dua kali ganda dari tahun sebelumnya.

CaoCao Ride Hailing, perkhidmatan mobiliti pelaburan Geely Holding telah berkembang secara agresif di seluruh China sejak ditubuhkan pada pertengahan 2015. Sehingga akhir tahun 2019 perkhidmatan kini beroperasi di lebih 50 bandaraya di China. Platform ini menjadi syarikat hailing kedua terbesar dan B2C yang paling pesat berkembang di pasaran China. Sejak memulakan operasi, pemandu CAOCAO telah menjimatkan lebih daripada 360 juta liter bahan api menggunakan kenderaan elektrik murni, yang membawa kepada lebih daripada 730,000 tan dalam pengurangan pelepasan karbon. Perkhidmatan ini telah mula berkembang secara global dengan operasi ujian di Paris bermula pada tahun 2020.

Previous post

Porsche Kembalikan Enjin Enam Silinder Kepada 718 Cayman, 718 Boxster

Next post

Pelancaran Singapura Peugeot 2008 Semua Baharu Dengan GT Line Kit

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *