Senarai Harga

Nilai Proton X70 Terpakai 11 Bulan Kemudian

Agak menghairankan terdapat tidak banyak unit untuk dijual apabila kami menyemak dalam talian.

Berapa nilai harga Proton X70 hari ini, kira-kira 11 bulan selepas kereta pertama dilancarkan dari bilik pameran dan berakhir dengan pemilik gembira? Well, kami baru saja menyemak iklan dan apa yang mengejutkan kami ialah hanya terdapat sedikit yang diiklankan dalam talian dan harga yang mereka minta agak tinggi juga. 

Kami hanya menemui model Premium 2-Wheel Drive (2WD) yang dijual dan harga yang diminta adalah antara RM94,000 dan RM96,000 (RM99,800 adalah harga bilik pameran baru untuk Standard (2WD).

Kami menalipon salah seorang peniaga itu dan pada masa panggilan itu, Proton X70 terpakai itu sudah dijual. Peniaga kemudian menawarkan kepada kami Proton X70 baharu dengan diskaun RM3,000 (Harga Runcit adalah RM123,800) kerana dia ada berkerjasama dengan sebuah bilik pameran Proton baharu berhampiran tempat kereta terpakainya. Ini akan menjadikan harga Proton X70 itu kepada RM120,000 dengan pakej penuh dan pakej servis dan ia masih yang diimport sepenuhnya dari kilang Geely China. (lihat tawaran di bawah)

Jadi, nampaknya membeli Proton X70 terpakai pada ketika ini tidak masuk akal kerana unit baru akan mempunyai jaminan penuh dan pakej perkhidmatan dan kadar faedah pada pembiayaan juga akan menjadi lebih rendah yang membawa kepada ansuran bulanan yang lebih baik.

Inilah sebab-sebab biasanya kenapa rakyat Malaysia membeli kereta terpakai:

•                Kos kereta terpakaikurang kerana nilainya sudah turun.

•                Kereta terpakai mempunyai kos tahunan yang lebih rendah.

•                Kereta terpakai lebih mudah untuk mendapatkan pinjaman 100% atau sekurang-kurangnya 95% kerana peniaga kereta ‘bermain’ dengan invois jualan.

•                Nilai kereta menyusut yang paling banyak dalam dua tahun pertama pemilikan, jadi beli kereta yang berumur 25 bulan atau lebih.

•                Kereta moden dalam 5 tahun kebelakangan dibina lebih baik daripada sebelum ini jadi risiko adalah lebih rendah daripada sebelum ini membeli kenderaan yang sudah digunakan.

•                Kereta yang paling moden dalam tempoh 5-7 tahun kebelakangan datang dengan jaminan yang kuat, jadi pemilik terdahulu akan mengambil kesempatan penuh untuk menukar seberapa banyak bahagian yang mungkin dan akan melakukan semua panggilan balik.

Walaupun kereta terpakai adalah pembelian yang baik untuk sesetengah orang, kereta baru pula adalah pilihan yang baik untuk orang lain. Selamat membeli dan sentiasa semak dengan beberapa sumber maklumat sebelum membuat keputusan muktamad.

Previous post

Adakah Anda Akan Beli Kenderaan Import Hibrid Yang Dibaikpulih/AP?

Next post

Cadillac Coupe DeVille Tergores Ketika Mendaki Bukit Genting

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *