Motosikal / Lain Lain Roda

Motosikal Aston Martin AMB 001 Dengan Harga RM495k Dilancarkan Di EICMA

Ini adalah motosikal AMB 001 yang baharu saja dilancarkan di EICMA 2019 (pameran motosikal tahunan terbesar). Ia dibuat hanya untuk berlumba di trek.

Motosikal Aston Martin AMB 001

Hanya 100 unit akan dibina. Berharga RM495k setiap satu dari kilang, ia akan dijual sebelum ia dibuat hanya kerana ia terhad dan kelihatan seperti mesin mobiliti Star Trek untuk misi planet-planet lain. Mungkinkah satu atau dua unit tiba di Malaysia? Tidak heran, kerana kita mempunyai pengumpul rahsia di sini yang pasti akan menginginkan satu untuk koleksi mereka.

AstAston Martin dan Brough Superior mempersembahkan konsep motosikal sukan yang unik, moden, ringan dan berkuasa, dengan ciri-ciri teknikal eksklusif, termasuk konfigurasi casis dengan fork hadapan tulang double wishbone dan badan struktur serat karbon.

Mengambil inspirasi mereka dari siri kereta Aston Martin yang berenjin tengah, pasukan Design Aston Martin diilhamkan prinsip dan fungsi yang jelas, di mana rekabentuk dan kejuruteraan terpaksa serasi, menghasilkan motosikal yang merupakan karya seni yang tinggi .

Dibentangkan dalam warna-warna Aston Martin Racing tradisional Stirling Green dan Lime Essence dengan roda Matte Black, fork dan assembly brek, AMB 001 mempunyai gabungan warna cat dan serat karbon yang menonjolkan garis mesin ini. Padan dengan jenama Aston Martin dan Brough Superior, semua komponen telah direka khusus menggunakan proses dan bahan terbaik, termasuk serat karbon, aluminium titanium dan billet.

Basikal ini mempunyai bentuk badan dan arca yang kuat, yang dipancarkan dengan indah oleh sirip serat karbon – reka bentuknya yang berasal dari bahagian sampingan kereta Aston Martin – yang melalui sepanjang tangki Stirling Green, melewati pelana dan keluar ke belakang, mewujudkan bentuk mengalir di sepanjang bahagian atas motosikal. Kerana siripnya di bawah pelana, ia dapat dilihat melalui celahan kulit Oxford Tan yang dijahit, yang menggabungkan teknik-teknik lama dan teknologi moden disatu tempat yang sesuai untuk bentuk manusia.

Motosikal ini akan dilengkapi dengan enjin V-twin, turbo-charged. AMB 001 ini akan dipasang dengan tangan di kilang Brough Superior di Toulouse, Perancis, dengan penghantaran yang bermula pada suku terakhir 2020.

Motosikal ini akan mempunyai enjin 997cc yang dibina oleh Brough, dengan butiran luar yang mencerminkan perkongsian yang termasuk logo sayap Aston Martin.

Roda, fork, dan brek adalah hitam-mat, dengan aksen serat karbon. Lapik duduk dalam kulit oxford tan yang dijahit tangan.

Ditubuhkan pada tahun 1919, Brough lingkup pada tahun 1940, sebelum dipulihkan oleh pereka motosikal Thierry Henriette pada tahun 2013.

Keuntungan kepada syarikat adalah penyedaran kembali dan mungkin, sedikit wang tunai.

Manfaat untuk Aston Martin kurang jelas, terutamanya memandangkan industri motosikal telah merangkak untuk menarik penunggang yang lebih muda tahun-tahun kebelakangan ini.

Tidak ada harapan bahawa syarikat akan untung besar dengan motosikal, yang akan dijual dengan harga 108,000 euro (RM495,000) setiap satu dalam edisi terhad 100 ini.

Previous post

Audi S8 Baharu - Sebuah Sedan Mewah Yang Laju Betul

Next post

Hyundai RM19 Adalah Prototaip Enjin-Tengah Dengan 390 hp

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *