Berita Auto

Masih Idaman Ramai Walaupun Berumur 60 Tahun

Keluarga MINI Selama Ini

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Yang asal, dalam segmen premium kereta kecil, sudah pun 60 tahun – tetapi masih kelihatan muda seperti dulu.

Mini-60-2 Mini-60-3

Ianya adalah enam puluh tahun yang lalu, tepat pada 26 Ogos 1959, bahawasanya British Motor Corporation (BMC) dengan bangganya melancarkan hasil dari aktiviti pembangunan mereka, sebuah kereta kompak revolusi baharu. Dan sesungguhnya, sejak mula lagi, orang ramai kagum dengan dua model baharu itu: Morris Mini-Minor dan Austin Seven. Perdana berganda, empat tempat duduk yang hampir sama itu, tentu saja, berpunca daripada pelbagai jenama yang ditawarkan oleh BMC di pasaran pada masa itu yang juga, bersifat simbolik.

Mini-60-4 Mini-60-5 Mini-60-6

Banyak ruang di dalam dengan dimensi minimum di luar, tempat duduk untuk empat penumpang, ciri-ciri pemanduan yang sempurna, ekonomi bahan bakar yang unggul, dan harga yang sangat berpatutan – tepat sekali mengikuti ‘brief’ yang diterima pencipta jurutera Mini, jurutera automotif dan pereka Alec Issigonis, daripada Pengurusan BMC.

Mini-60-7 Mini-60-8 Mini-60-9

Dan idea-idea yang cemerlang yang diterapkannya dalam membangunkan dua pintu ini untuk keluarga empat mempunyai impak yang mencukupi untuk lebih daripada satu kereta tunggal, oleh itu kesannya dibawa ke variasi model lain dengan jayanya.

Mini-60-10 Mini-60-11 Mini-60-12

Inilah sebabnya Mini Van dan Estate juga muncul di pasaran pada tahun pertama pengeluaran Mini klasik. Dan sejak kelahiran semula jenama dengan pelancaran MINI 2001, prinsip yang berjaya digunakan  enam puluh tahun lalu sekali lagi membuktikan nilai penuhnya: konsep yang unggul berjaya dengan pelbagai variasi dan tafsiran. Hari ini, ini masih digunakan untuk kereta kecil MINI 3-pintu, 5 pintu dan Convertible, untuk Clubman dan Countryman dalam segmen kompak premium, dan tidak lama lagi untuk Cooper berkuasa Electric SE. Mereka semua menunjukkan kekuatan individu dan watak yang unik, manakala di dalamnya … mereka adalah satu dan kereta yang sama khususnya: MINI.

Mini-60-13 Mini-60-14 Mini-60-15

Dari permulaannya dulu, dari risalah jualan pertama yang dengan bangga mempersembahkan Morris Mini-Minor menyoroti orientasi yang jelas dan tegas untuk masa depan. Tetapi sejauh mana nubuatan-nubuatan ini benar-benar akan menjadi kenyataan, tidak ada sesiapa pun yang percaya pada masa itu.

Mini-60-16 Mini-60-17 Mini-60-18

Hari ini, enam puluh tahun kemudian, kita tahu bahawa daripada segelintir kereta konsep yang masih hidup selama ini, tidak satu pun daripada mereka yang pernah diubah menjadi pelbagai variasi seperti Mini.

Mini-60-19 Mini-60-20 Mini-60-21

Salah satu sebab kejayaan cemerlang ini ialah, dari awal lagi, Mini memenuhi semua keperluan semasa, sambil menawarkan kualiti berlebihan. Berukuran hanya 3.05 meter atau 120″ panjang dan dijual pada harga runcit hanya £496, Mini paling sempurna untuk ruang letak kereta kecil dan belanjawan yang rendah untuk dikendali. Melalui ciri-ciri pemanduannya dan watak yang menawan kerana saiznya, Mini juga bukan saja sangat diminati oleh pemandu yang bercita-cita tinggi  mencari sikecil molek dengan ekonomi unggul, tetapi juga yang mahukan prestasi sukan terutamanya di selekoh serta gaya individu di jalan raya.

Mini-60-22 Mini-60-23 Mini-60-24

Gabungan sifat-sifat yang berlainan ini tetap menjadi popular seperti dulu, dengan konsep seperti dulu. Oleh itu, MINI semasa juga lebih up-to-date dan, pada masa yang sama, lebih menarik dan dihormati oleh mana-mana pesaingnya, menggabungkan kecekapan yang tidak dapat ditandingi, nilai berkekalan yang berkaliber tinggi, dan pengendalian yang sangat lincah dalam bandar mega dengan keseronokan yang tiada tandingan dan reka bentuk penuh ekspresi dan agak jelas.

Mini-60-25 Mini-60-26 Mini-60-27

 

 

 

Previous post

‘Capital Alliance’ Toyota Dan Suzuki

Next post

GLE Coupe Dari Mercedes Mahu Cabar Panamera Coupe 2020

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *