Bisnes

‘Capital Alliance’ Toyota Dan Suzuki

Toyota dan Suzuki telah mengumumkan perjanjian yang dibina di sekitar persekutuan modal apabila kedua-dua firma itu melihat kepada “menubuhkan dan mempromosikan perkongsian jangka panjang”.

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Selain daripada pembuatan model elektrik dan hibrid, kedua-dua syarikat akan bersama-sama membangunkan teknologi memandu autonomi.

Berita itu adalah yang terbaru dalam satu siri pengumuman bersama yang dimulakan apabila dua pembuat kereta Jepun itu menandatangani memorandum persefahaman pada Februari 2017.

Tetapi perjanjian terbaru ini akan menyaksikan para pembuat mengambil saham dari satu sama lain. Jadi, Toyota bercadang untuk memperoleh 24,000,000 saham stok biasa di Suzuki (iaitu 4.94 peratus daripada jumlah saham yang dikeluarkan oleh Suzuki pada 31 Mac 2019, tidak termasuk saham perbendaharaan) dengan jumlah nilai ¥ 96-billion oleh underwriting pelupusan saham perbendaharaan melalui peruntukan pihak ketiga yang dijalankan oleh Suzuki.

toyota+suzuki-2

Begitu juga, Suzuki merancang untuk memperoleh, melalui pembelian di pasaran, saham di Toyota bersamaan dengan ¥ 48 bilion. Pengambilalihan saham ini, kata firma itu, akan dilaksanakan selepas syarikat memperoleh “kelulusan daripada pihak berkuasa persaingan asing”.

“Sektor automobil kini mengalami titik perubahan yang tidak pernah berlaku dalam kedua-dua skop dan skala, bukan sahaja kerana peraturan alam sekitar yang lebih baik, tetapi juga dari penyertaan baru dari industri yang berbeza dan perniagaan mobiliti yang pelbagai,” kata kenyataan bersama itu.

“Kedua-dua syarikat ini berhasrat untuk mencapai pertumbuhan yang mampan, dengan mengatasi cabaran baru di sekeliling sektor automotif dengan membina dan memperkukuhkan hubungan koperasi dalam bidang baru sambil terus menjadi pesaing, di samping memperkuat teknologi dan produk khusus setiap syarikat masing-masing dan asas perniagaan sedia ada mereka. ”

Kedua-dua syarikat juga membangunkan SUV segmen C untuk pasaran India. Toyota juga telah mula mengeksport beberapa produk Suzuki ke pasaran Afrika.

toyota+suzuki-3

Apa kata Presiden Toyota, Akio Toyoda

“Apabila ia membabitkan elektrifikasi kenderaan, yang dijangka terus berkembang, teknologi hibrid dilihat sebagai memainkan peranan besar dalam banyak pasaran, seperti sebelumnya. Penerimaan meluas diperlukan untuk kenderaan elektrik yang dapat menyumbang kepada persekitaran bumi. Melalui perjanjian baru kami, kami menantikan penggunaan teknologi hibrid yang lebih luas, bukan sahaja di India dan Eropah tetapi di seluruh dunia. Pada masa yang sama, kami percaya bahawa pengembangan perkongsian perniagaan kami dengan Suzuki -daripada pembekalan bersama kenderaan dan powertrains kepada domain pembangunan dan pengeluaran – akan membantu memberi kami daya saing yang kami perlukan untuk terus hidup dalam perubahan mendalam sekali satu abad ini. Kami berhasrat untuk mengukuhkan daya saing kedua-dua syarikat kami dengan menggunakan kekuatan masing-masing dan pembelajaran antara satu sama lain. ”

toyota+suzuki-4

Apa kaya Penferusi Suzuki, Osamu Suzuki said

“Pada masa kami mengumumkan skop kerjasama kami pada bulan Mei tahun lepas, saya mengatakan bahawa kami akan berusaha untuk berjaya di peringkat global. Saya telah melihat kemajuan dalam perkongsian sejak itu, dan saya amat berbesar hati untuk dapat membuat pengumuman hari ini mengenai status perkongsian secara global, termasuk Eropah dan Afrika. Di samping itu, kami menghargai tawaran dari Toyota untuk membolehkan kami memanfaatkan teknologi hibrid mereka. Kami akan meneruskan usaha kami sepenuhnya. ”

toyota+suzuki-5

 

Previous post

Isuzu D-Max Dengan 1.9L BluePower Akan Datang Ke Malaysia

Next post

Masih Idaman Ramai Walaupun Berumur 60 Tahun

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *