Berita Auto

GLE Coupe Dari Mercedes Mahu Cabar Panamera Coupe 2020

Mercedes-Benz GLE Coupe Dilancarkan Dengan Prestasi Yang Mengagumkan

Mercedes-Benz GLE Coupe baharu saja dilancarkan dengan jajaran terbaru termasuk varian Mercedes-AMG G53 Coupé 320 kW. GLE Coupe baharu adalah contoh lanjut strategi Mercedes-Benz untuk menangani semua keperluan pelanggan dalam segmen SUV premium dengan cara yang disasarkan.

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Coupe yang bergaya ini kini dilengkapi untuk mencabar prestasi Porsche Coupe yang disasarkan akan tiba pada tahun 2020.

Daripada niche yang agak kecil, segmen SUC, iaitu SUV coupé, telah berkembang menjadi trend dalam trend dalam masa yang singkat. Dengan pembaharuan keluarga SUV premium, Mercedes-Benz juga meletakkan GLE Coupé pada kedudukan teknikal yang baru.

Mercedes-GLE-Coupe_2

Mercedes-Benz berkata barisan itu juga akan dilengkapi enjin diesel enam silinder yang dipanggil versi AMG berkuasa petrol dan pada masa akan datang, model hibrid plug-in.

Secara keseluruhan Mercedes-Benz kini menawarkan lapan model SUV dalam bentuk GLA, GLC, GLC Coupé, G-Class dan GLB baru. Pada ketika ini sekitar satu pertiga daripada jualan, SUV adalah tiang struktur utama dalam portfolio produk Mercedes-Benz dan menyumbang kepada pertumbuhan jenama. Sehingga kini, lebih daripada enam juta pelanggan di seluruh dunia telah memilih SUV Mercedes-Benz.

Mercedes-GLE-Coupe_3

Jadi, apa yang menjadikan GLE Coupé baharu lain daripada gaya badan standard (selain bumbung condong dramatik dan belakang yang mencubit)? Well, walaupun ia telah berkembang menjadi 4939 mm panjang dan 2010 mm lebar, jarak rodanya kira-kira 60 mm lebih pendek daripada GLE (tetapi 20 mm lebih lama daripada sebelum ini).

Mercedes mendakwa GLE Coupé yang baharu menawarkan peningkatan dari segi dimensi dalamannya “di banyak tempat”, sambil menambah kapasiti ruang penyimpanan di dalam kabin telah meningkat menjadi 40 liter. Firma itu berkata pandangan sepanjang bulat juga telah bertambah baik sementara panel bumbung gelonsor pilihan juga lebih besar.

Mercedes-GLE-Coupe_4

Ruang bagasi boleh menanggung 655 liter yang dituntut, manakala bangku belakang bangkit meningkatkan angka itu kepada 1790 liter (penambahbaikan 70 liter berbanding pendahulunya). Di dalamnya, anda akan menemui sistem infotainment MBUX  generasi terbaru yang disalurkan melalui sepasang skrin 12.3 inci.

Mercedes-GLE-Coupe_5

Kedua-dua model bertenaga diesel ini dikuasakan enjin enam-inline jenama OM656. Dalam Coupe GLE350d, ia menghasilkan 200 kW dan 600 Nm, manakala GLE 400d Coupé menawarkan 243 kW dan 700 Nm. Dalam kedua-dua kes, pemacu diarahkan kepada empat roda melalui transmisi automatik sembilan kelajuan.

Dan Mercedes-AMG GLE53 Coupé? Well, enjin in-line enam silinder 3.0 liter ini menawarkan 320 kW dan 520 Nm.

Terima kasih kepada sistem 4Vnya, ia juga menawarkan satu alternatif pengganti EQ Boost yang memberikan tambahan 16 kW dan 250 Nm untuk “tempoh yang singkat”. Hasilnya ialah pukulan dari sifar hingga 100 km / j dalam masa yang didakwa 5.3 saat dan kelajuan teratas terhad secara elektronik kepada 250 km / j.

Mercedes-GLE-Coupe_6

 

Previous post

Masih Idaman Ramai Walaupun Berumur 60 Tahun

Next post

CX-5 Turbo Akan Datang Minggu Depan & Kami Ada Risalahnya

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *