Konsep / Lakaran / Intipan

CX-5 Turbo Akan Datang Minggu Depan & Kami Ada Risalahnya

Mazda CX-5 2.0L petrol pacuan 2-roda dan 2.2L diesel pacuan 4-roda akan ditingkatkan dengan ciri-ciri tambahan dan juga kenaikan harga yang kecil.

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Ya, enjin yang kita selalu sebut-sebut, enjin 2.5L Skyactiv Turbo yang sekarang di dalam SUV mewah Mazda CX-9 akan duduk di dalam siluet yang anggun Mazda CX-5. Versi baru ini juga dilengkapi dengan ciri-ciri kabin yang dinaik taraf dan harga jualan yang lebih tinggi.CX-5 Turb 2

Skyactiv-G 2.5T adalah enjin petrol berkuasa suntikan langsung 2.5 liter. Ia adalah unit turbocharge pertama siri enjin Skyactiv-G yang menguasai SUV mewah Mazda, iaitu CX-9. Dipanggil,‘Dynamic Pressure Turbo’ adalah sistem turbocharging pertama di dunia yang menyesuaikan prosesnya mengikut kelajuan enjin.

Enjin petrol ini berdasarkan pada Skyactiv-G 2.5 pernafasan biasa. Ia mempunyai bore and stroke yang sama, tetapi nisbah mampatan lebih rendah pada 10.5 : 1. Skyactiv-G 2.5 berkongsi banyak bahagian dengan versi turbo: crankshaft, balancing shaft, pam bahan api, sistem suntikan bahan api, pam minyak, dan lain-lain.

CX-5 Turb 3

Sistem ‘Dynamic Pressure Turbo’ mensimulasikan operasi turbin dengan geometri berubah. Pada kelajuan enjin rendah (bawah 1620 rpm), gas ekzos mengalir melalui saluran sempit. Itu memaksimumkan tenaga setiap nadi ekzos untuk mendapatkan daya penggerak turbin yang tinggi. Injap tambahan terbuka pada RPM yang lebih tinggi, menghantar gas ke impeller seperti turbocharger tradisional.

Sistem ini membolehkan enjin mempunyai pecutan yang sangat baik, linier dan berkuasa di rentang rpm-rendah ke tengah tanpa turbo lag. Teknologi kedua ialah peredaran semula gas ekzos yang disejukkan EGR, yang membolehkan penurunan suhu gas dari 500 hingga 100 darjah Celcius.

CX-5 Turb 4

Dengan gas peredaran semula yang sejuk, ia dapat meningkatkan nisbah mampatan hingga 10.5, yang sangat tinggi untuk enjin turbocharged.

Mazda di Malaysia juga menggunakan pengenalan CX-5 Turbo ini untuk menaik taraf keseluruhan rangkaian CX-5 dengan ciri dalaman tambahan.

CX-5 Turb 5

 

 

 

Previous post

GLE Coupe Dari Mercedes Mahu Cabar Panamera Coupe 2020

Next post

Bilik Pameran Borgward Di Glenmarie Siap Untuk Perniagaan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *