Bisnes

Aruz Sekarang SUV Paling Popular Di Malaysia

Masih kekal sebagai SUV jualan terbaik di Malaysia.

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Pada 17 Julai, Perodua mengumumkan bahawa ia akan meningkatkan sasaran jualannya kepada 235,000 unit untuk 2019, peningkatan 4,000 daripada sasaran 231,000 yang diumumkan pada Januari. Peningkatan sasaran jualan adalah untuk memenuhi permintaan yang kukuh untuk semua model semasa.

Jumlah sasaran pengeluaran untuk 2019 telah disemak semula kepada 249,000 unit, naik 2.9% daripada sasaran sebelumnya sebanyak 242,000 unit.

Kedua-dua loji pembuatan beroperasi pada kapasiti 97%, yang mana Perodua mencatat sebagai stabil pada tahap operasi optimum; ini telah meningkat daripada angka tahun lepas sebanyak 96.2% untuk PMSB dan 94.6% untuk PGMSB, sementara kecacatan se unit atau defects per unit (DPU) di kedua-dua kilang telah mencatatkan penurunan yang stabil.

Perodua telah berjaya mengurangkan masa menunggu Aruz untuk antara 1 bulan dan 1.5 bulan bergantung kepada model dari tempoh menunggu kira-kira antara 2 bulan dan 2.5 bulan sebelumnya pada peningkatan pengeluaran.

Disebabkan peningkatan pengeluaran, Perodua menganggarkan pencapaian jualan Januari-Julai mencapai 140,900 untuk semua model, yang setanding dengan 140,900 unit dari tempoh yang sama tahun lepas. Aruz menjual 17,989 unit antara Januari dan Julai tahun ini.

“Dari segi perbandingan, bulan Jun, Julai dan Ogos tahun lalu menyaksikan “cuti cukai” yang terhasil daripada penghapusan Cukai Barangan dan Perkhidmatan atau GST oleh kerajaan.”

“Meskipun keadaannya, kami sangat beruntung bahawa prestasi kami setakat ini dapat dibandingkan dengan impak “cuti cukai “, kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Perodua, Dato ‘Zainal Abidin Ahmad.

Mengenai Aruz, Dato ‘Zainal berkata Perodua dapat memperbaiki lagi proses pengeluarannya yang menyebabkan penghantaran SUV yang lebih baik.

“Kami terus memberi tumpuan kepada kualiti dan penghantaran kerana pelanggan kami diutamakan dahulu. Kami mengucapkan terima kasih atas sokongan berterusan dan kuat anda yang membawa kepada Aruz menjadi SUV yang paling popular di Malaysia – ini benar-benar menjadi tonggak penting bagi kami, “katanya.

Beliau berkata Perodua mengekalkan sasaran jualannya sebanyak 235,000 unit menjelang akhir tahun yang merupakan peningkatan sebanyak 3.4% daripada 227,234 unit yang dijual pada 2018.

Perodua-ARUZ-2

 

Previous post

Harga Jualan Palsu Proton X50 Beredar Di Internet

Next post

Kicks Akan Mencabar CX-3, HR-V Dan X50

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *