Promosi / Tawaran / Peraduan

Toyota Dan Porsche Mungkin Bawa Balik MR2

Adakah ini akan memberikan saingan kemasyhuran MX-5?

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Tetsuya Tada baru-baru ini ditanya tentang masa depan kereta sukan legenda, MR2 yang selepas 3 generasi telah bersara sementara (tidak ada pengesahan diberikan tentang persaraannya) dan jenama apa yang dia ingin bekerjasama dalam projek ini. Sebagai balasan, beliau menjawab bahawa Porsche akan menjadi rakan kongsi terbaik untuk MR2 generasi ke-4.

Toyota-Porsche-2 Toyota-Porsche-3 Toyota-Porsche-4

Sudah tentu, ini mungkin hanya “khabar angin” yang dilancarkan oleh wakil jenama Jepun. Tetapi, memandangkan projek-projek Toyota bersama-sama dengan pesaing telah menjadi amalan biasa sejak kebelakangan ini, dan Porsche mempunyai pengalaman besar dalam mencipta kereta sukan berpusat, pakatan seumpama ini kelihatan agak nyata.

Toyota sudah mempunyai dua model yang dicipta dengan perkongsian pengeluar lain. Coupe GT86, yang menggantikan model Celica di pasaran, dihasilkan dengan kerjasama Subaru untuk kereta sukan BRZ.

Toyota-Porsche-5 Toyota-Porsche-6 Toyota-Porsche-7

Generasi baru Toyota GR Supra yang merupakan hingar terbesar dalam industri kereta sukan pada 2019 ini dibuat dengan kerjasama BMW dengan Z4  semua baharu. Model ini telah menerima gelombang kritikan daripada para peminat kerana orang Jepun telah memutuskan untuk tidak menggunakan enjin pengeluaran mereka sendiri tetapi sebaliknya menggunakan enjin Z4 baharu.

Toyota-Porsche-8 Toyota-Porsche-9 Toyota-Porsche-10

Desas-desusnya bahawa bahagian GAZOO Racing mengesahkan pembangunan pengganti MR2 roadster yang semakin menguatkan kedatangan MR2 ini.

Toyota-Porsche-11 Toyota-Porsche-12 Toyota-Porsche-13

NOTA: Mk1 pertama Toyota MR2 adalah kereta sukan dua tempat duduk, bermesin tengah, pacuan belakang yang dibuat di Jepun dan dipasarkan secara global oleh Toyota dari tahun 1984 hingga 2007 dalam tiga generasi: W10 (1984-1989), W20 ( 1990-1999) dan W30 (2000-2007). Ia adalah kereta pengeluaran pertama di Jepun.

Diilhamkan sebagai kereta kecil, ekonomik dan sporty, MR2 menggunakan elemen reka bentuk yang lurus, termasuk suspensi depan dan belakang MacPherson sepenuhnya, brek cakera empat roda, dan enjin  transverse-mounted inline-four.

Nama MR2 bermaksud sama ada “mid-ship, run-about, 2-seater” atau “mid-engine, rear-wheel drive, 2-seater:”. Hari ini nilainya sangat tinggi di pasaran pemungut dengan harga antara RM35,000 hingga setinggi RM60,000.

Toyota-Porsche-14 Toyota-Porsche-15 Toyota-Porsche-16

 

 

Previous post

MINIfest Edisi Ulang Tahun ke-60

Next post

Pencerobohan MPV Berterusan Di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *