Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Pencerobohan MPV Berterusan Di Malaysia

Pengeluar kereta menggunakan pelbagai jenis istilah untuk menggambarkan kenderaan mereka, jadi tidak hairanlah bahawa sering terdapat kekeliruan tentang apa yang sebenarnya maksud nama dan akronim mereka ini.

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Kekeliruan yang berterusan bila sesetengah jenis kenderaan menyeberang dari satu segmen kepada yang lain hanya untuk mewujudkan gembar jualan.

Sebagai contoh, ‘MPV’! Salah satu kenderaan paling terkenal yang pernah datang ke bilik pameran Malaysia, terpakai atau baru. Juara jualan baikpulih terpakai.

MPV-2

Apa maksud MPV?

MPV bermaksud Multi Purpose Vehicle, yang kadang-kadang juga disebut minivans, atau people carrier. Salah satu versi MPV yang paling awal, sebelum orang ramai memanggil mereka MPV, ialah Volkswagen Combi, yang mana mungkin diingati sebagai ‘Hippie Van’ pada 1960-an. Ini mempunyai semua ciri asas MPV moden, termasuk tiga hingga empat barisan kerusi menghadap ke hadapan, pintu penumpang gelongsor, dan pintu belakang berengsel atas.

Tetapi ia adalah Toyota dengan Alphard yang mengubah landskap MPV seperti yang kita tahu sekarang. Sebuah kenderaan berkotak persegi, dengan banyak kulit dan lampu mewah yang dipasang di dalam untuk memikat pembeli dan tidak dilupakan jumlah krom di bahagian luar sampai membutakan pengguna lampu tinggi.

MPV-3

Segalanya mewah?

Ya, Toyota van yang rendah hati diberikan pedalaman mewah siap untuk 6-7 penumpang untuk masuk dengan pintu gelongsor elektrik, pintu hatch belakang elektrik dan kuasa yang cukup untuk mengejar sedan sukan Jerman di lebuh raya bertol.

Dengan aerodinamik yang diabaikan dan keupayaan mengambil selekoh khusus untuk van penghantaran, Toyota Alphard terus menjadi kenderaan keluarga yang ‘mesti-ada’ di mana-mana garaj kelas menengah dan keluarga yang kaya.

MPV-4

Previous post

Toyota Dan Porsche Mungkin Bawa Balik MR2

Next post

Isuzu D-Max Dengan 1.9L BluePower Akan Datang Ke Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *