Bisnes

Proton Lwn Honda. Siapa Akan Menang Mei 2019 Ini?

Saya masih ingat (mungkin 16-18 tahun lalu) … pada suatu masa dulu, Jualan Proton sehandal Honda di Malaysia. Ketika Proton dengan kerjasama Mitsubishi, kereta-kereta mereka dipercayai, senang dijaga, murah untuk dikekalkan dan nilai yang bertahan antara 5-8 tahun.BHP Banner Proton Lwn Honda

Pada masa itu Honda adalah di bawah Kah Motors (bukan Honda Malaysia) dan mereka mempunyai share pasaran yang sihat dengan City, Civic dan Accord mereka,Honda Civic ini merupakan penjual terbaik untuk Kah Motors sebelum kemunculan Honda Malaysia.Jualan bagi kedua-dua syarikat adalah baik, tetapi Proton di hadapan mereka selama beberapa tahun sebelum Honda berjaya mengatasi Proton dan kekal dominan …. sehingga Mei 2019 (bulan lepas).

Proton-vs-Honda-2

Honda Civic ini merupakan penjual terbaik untuk Kah Motors sebelum kemunculan Honda Malaysia.

Ya, angka jualan untuk Mei 2019 masih belum dikeluarkan, tetapi nampak gayanya Honda Malaysia sebelah menyebelah dengan Proton dan ini adalah keadaan yang banyak dalam industri automotif tidak sangka akan terjadi.Terima kasih kepada pembelian Proton oleh Geely dengan SUV yang jualannya terbaik, X70 dan facelift Iriz, Persona dan Exora dengan sentuhan menyeronokkan Geely, Honda Malaysia (dan banyak jenama kereta lain di Malaysia) telah menyaksikan sedikit penurunan jualan .

Proton-vs-Honda-3

Selama bertahun-tahun ini merupakan penjual terbaik untuk Proton.

Proton-vs-Honda-4

Jualan terbaik Proton sekarang.

Keadaan ini boleh terus berleluasa apabila crossover Proton X50 tiba yang disasarkan berharga antara RM80,000 hingga RM90,000.

Proton-vs-Honda-5

Akan datang ke bilik pameran Proton tidak lama lagi.

 

 

 

 

Previous post

Harga Jualan Crossover Proton X50 Antara RM81k Dan RM89k

Next post

Idea Untuk Mod Perodua Aruz Anda

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *