Bisnes

Kilang Enjin Geely Mengamalkan Standard Pengeluaran Volvo

Selama 5 tahun berturut-turut, generasi baru enjin Geely Auto telah diberi anugerah enjin terbaik tahunan “China Heart”. Apakah rahsia di sebalik kejayaan “Heart” ini? Satu tempat yang boleh menjawab soalan ini ialah di Yiwu, di Pangkalan Pengilangan Geely Yiwu Powertrain.

Melawat Yiwu, terkenal dengan pelbagai pasar-pasarnya, kita mengharapkan bunyi bising, kerumunan orang ramai, dan kesibukan. Tetapi di Pangkalan Pengilangan Yiwu Powertrain Geely, berpengalaman terbalik. Sebuah bandar hantu? Ia adalah kemudahan pengeluaran yang besar dan rapi di pinggir bandar, namun ia amat mengasyikkan.

Suara-suara yang diharapkan dari para pekerja dan penghentian logam mesin-mesin itu tidak hadir sepenuhnya. Sebenarnya ini tidak menghairankan, sebab untuk ketenangan adalah kerana pangkalan Yiwu adalah sebuah loji pintar bertaraf dunia yang mengadopsi standard pengeluaran Volvo dengan hampir semua fungsi teras automatik.

Kekurangan bunyi bising tidak bermakna kekurangan aktiviti. Loji Yiwu mempunyai kapasiti yang dirancang 1.2 juta enjin dan transmisi setahun. Yiwu menghasilkan Geely enjin beranugerah 1.0TD, 1.5TD, 2.0TD dan transmisi 7DCT. Pembinaan kilang bermula pada tahun 2014 dengan pelaburan lebih dari 7.5 bilion RMB. Pada tahun 2018, pengeluaran powertrains di kilang mula ramping

Dengan lebih daripada 70% kerja dilakukan oleh robot, melebihi kilang Jerman dan Jepun, kilang Yiwu adalah antara tumbuhan paling maju di dunia. Pekerja manusia terutamanya memantau robot, memuat dan membongkar bekalan, dan menjalankan pemeriksaan kualiti manual. Kilang itu juga ditutup sepenuhnya dan bertekanan udara untuk mengelakkan habuk. Dari jauh, ianya memang seperti loji baru yang belum dibina.

 

 

 

Previous post

McLaren 600LT Spider - Model 'Long Tail' ke-5

Next post

SP Group Pasang Lebih Banyak Stesen Pengecasan EV Di Singapura

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *