Autonomi

Jualan Kenderaan Autonomi Akan Melepasi 33 Juta Setiap Tahun Pada Tahun 2040

Lebih daripada 33 juta kenderaan autonomi akan dijual secara global pada tahun 2040, peningkatan yang ketara daripada ramalan 51,000 unit bagi tahun pertama pada 2021, menurut ramalan jualan kenderaan autonomi terbaru dari pembekal maklumat perniagaan IHS Markit.

Dinamik pasaran utama yang mempengaruhi pertumbuhan dikira dalam analisis terbaru dari IHS Markit. Konvergensi yang pesat dari perkhidmatan memandu dan mobiliti autonomi seperti ride-hailing adalah pemacu pusat untuk penggunaan awal dan pertumbuhan. Amerika Syarikat akan memimpin dunia dalam penggunaan awal dan penerapan awal kenderaan autonomi pengeluaran seawal 2019, manakala Eropah dan China dijangka mula menambah jumlah yang banyak dari tahun 2021 dan seterusnya. Mobility-as-a-Service pertama kali akan membawa teknologi ini kepada orang ramai sebelum pemilikan individu.

Pelaburan yang ketara dalam teknologi pengangkutan oleh OEM, pembekal, penyedia perkhidmatan mobiliti dan syarikat teknologi menyumbang kepada tempoh masa penggunaan yang lebih awal, manakala jenama perkhidmatan mobiliti khusus dalam banyak pembuat menyumbang kepada jumlah kenderaan autonomi yang lebih tinggi dari ramalan. Analisis IHS Markit mencerminkan perkongsian dan ekosistem yang membentuk sekitar teknologi dan perkhidmatan yang akan membantu industri menangani cabaran kompleks di sekitar evolusi mobiliti autonomi. Kesemuanya ini menyumbang kepada ramalan, yang juga menggabungkan metodologi yang didorong oleh permintaan baru, memandangkan industri beralih daripada berfikir secara eksklusif mengenai jualan unit kepada penggunaan setiap jarak atau masa. Ramalan ini juga termasuk pecahan Tahap 4 dan 5 dari Persatuan Automotif Automotif Tahap Industri Automasi.

“Kepelbagaian pilihan dalam mobiliti peribadi dan teknologi pemanduan autonomi kedua-duanya berkembang dengan lebih cepat berbanding sebelum ini, tetapi penumpuan mereka akan memberi kesan yang besar,” kata Jeremy Carlson, penganalisis automotif utama di IHS Markit. “Perkhidmatan mobiliti autonomi boleh memberikan kebebasan peribadi yang baru kepada orang muda, tua, kurang upaya dan lain-lain tanpa pengangkutan yang boleh dipercayai untuk keperluan harian” tambahnya, “tetapi faedahnya tidak perlu berhenti di sana. Pengendali armada di bandar-bandar besar yang lebih memahami kos operasi yang lebih rendah bagi kenderaan elektrik bateri lebih cenderung menggunakannya untuk memacu jumlah kenderaan dan penumpang yang jauh lebih tinggi.

“Di samping itu, semakin banyak kerajaan di seluruh dunia yang merenungkan pemisahan atau disensentivasi kenderaan bertenaga bahan api yang memihak kepada kacukan dan kenderaan elektrik, dan sebagai usaha OEM ke arah elektrifikasi kenderaan terus, adalah logik bahawa kualiti udara di bandar perlu ditingkatkan.

 

 

 

Previous post

Ford Memanggil Balik 874,000 Pikap Di Amerika Utara SAHAJA

Next post

Permotoran British Lwn German ... Berubah Wajah

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *