Berita Auto

Permotoran British Lwn German … Berubah Wajah

Kira-kira 45 tahun yang lalu industri automotif British berada di puncaknya dan mereka mempunyai jenama sejagat seperti MG, Triumph, Rolls Royce, Bentley, Aston Martin, Jaguar, Land Rover dan Mini dan banyak lagi. Pada masa yang sama, jenama kereta Jerman bekerja dua kali lebih keras untuk memastikan industri mereka hidup (selepas perang) dan berusaha keras untuk menubuhkan pasaran ASIA.

Tahun 1974 adalah zaman mudah dan menyeronokkan melihat generasi pertama Volkswagen Golf (salah satu kereta paling laris pernah) yang memulakan perubahan dalam jualan untuk pasaran automotif Jerman di luar Eropah, diikuti penjenamaan berprestij 3-bintang (Mercedes Benz) di setiap pasaran ASEAN. Golf dan semua model Mercedes-Benz menemui peminat di setiap negara yang dimasuki … termasuk Malaysia di mana Ford of Britain, Mini dan Morris Garage menjual yang terbaik (sebahagian besarnya disebabkan oleh pemerintahan mantan British). Ini semua berubah apabila pengeluar kereta British yang ditubuhkan terlalu sombong dan berpuas hati dengan penawaran produk mereka dan jenama Jerman bekerja keras untuk memastikan pengguna gembira dan teruja.

Hari ini, industri kereta British agak berkurangan dari zaman kegemilangannya dan ya masih terdapat kira-kira 1.5 juta kereta yang dihasilkan oleh jurutera Inggeris, perancang produk British dan pereka British di England tetapi kebanyakannya dimiliki oleh gergasi automotif Jerman dan satu kumpulan perindustrian India.

Mini dan Rolls Royce dimiliki oleh BMW Group, Bentley adalah sebahagian daripada Volkswagen Group dan Jaguar dengan Land Rover adalah pemilik oleh Tata Group. Banyak jenama kereta Inggeris yang lain telah bersara dan sebahagiannya berada dalam peralihan.

Jadi mengapa agaknya industri kereta British begitu? Kami percaya, melihat model-model terdahulu dari Bentley, Jaguar, Land Rover dan juga Mini (sementara mereka masih dalam pemilikan British) jelas bahawa pemilik asal Inggeris mereka tidak peduli sama sekali mengenai pelaburan dalam teknologi baru, kebolehpercayaan yang lebih baik dan kualiti lebih tinggi dan sebaliknya merasakan bahawa mereka hanya boleh terus memasarkan kereta mereka ke bekas tanah jajahan Britain. Angin yang kini sudah berubah dengan drastik dan revolusi automotif dari China di mana pada hari ini terdapat 500 pengeluar otomotif yang berdaftar di negara mereka dan terdapat lebih banyak lagi yang akan datang untuk mencabar jenama-jenama Eropah dan membeli jenama-jenama Amerika (yang akan berlaku lagi tidak lama lagi) dengan teknologi bateri dan inovasi motor elektrik yang sedang berlaku dengan begitu cepat sekali.

Previous post

Jualan Kenderaan Autonomi Akan Melepasi 33 Juta Setiap Tahun Pada Tahun 2040

Next post

Perlumbaan Akhir Klinik Cub Prix KBS Penutup Kalendar Musim 2018

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *