Autonomi

Ford Dengan Vodafone Menghubungkan Platform Kenderaan

Ford sedang bekerjasama dengan Vodafone untuk menguji platform kenderaan yang boleh memberi amaran kepada pemandu jika adanya kemalangan di hadapan dan memberitahu mereka di belah mana jalan sepatutnya mereka ketepi untuk membolehkan kenderaan kecemasan sampai ke tempat kejadian secepat mungkin. Sistem ini merupakan salah satu aspek program Kooperatif Mobilität im digitalen Testfeld Düsseldorf (KoMoD), yang mempunyai pembiayaan sebanyak € 15 juta khusus untuk projek kereta yang berkaitan dan teknologi memandu autonomi.

“Penyambung dan pemanduan automatik adalah teknologi utama masa depan,” kata Gunnar Herrmann, Ketua Pegawai Eksekutif Ford Jerman. “Ford mempunyai sejarah yang panjang untuk membangun dan menguji kenderaan dalam infrastruktur lalu lintas dan komunikasi kenderaan ke kenderaan yang dapat menyumbang kepada keselamatan dan kecekapan jalan yang lebih baik di seluruh dunia. Bersama Vodafone dan dengan syarikat lain yang terlibat, kami akan memperoleh pemahaman yang tegas terhadap ujian Düsseldorf untuk memajukan lagi rangkaian kenderaan. ”

Amaran Awal

Ford Focus baharu sudah pun mempunyai ciri eCall yang akan menghubungi perkhidmatan kecemasan sama ada secara automatik atau melalui butang SOS di dalam kenderaan. Projek dengan Vodafone bertujuan untuk mewujudkan ciri eCall Plus yang akan menambah keupayaan untuk memberi amaran kepada pemandu lain sehingga 500 meter dari kemalangan pada paparan infotainment kenderaan. Ini termasuk membantu pemandu buat “koridor kecemasan,” contohnya, “mencipta lorong bebas di antara dua lorong yang sedia ada oleh pemandu untuk ketepi samada sebelah kiri atau kanan”. Sistem ini akan membasmi ramalan oleh pemandu yang sudah tahu tentang koridor kecemasan dan membantu mendidik mereka yang tidak.

Lagi dari KoMoD

Ford sedang menguji teknologi lain dari projek KoMoD, termasuk sistem Amaran Kenderaan Kecemasan yang menghantar pemberitahuan dari trak kebakaran, ambulans, dan kereta polis kepada pemandu di kawasan itu supaya mereka tahu di mana kenderaan kecemasan itu terletak. Projek-projek lain untuk ujian pada masa akan datang termasuk Sistem Maklumat Terowong untuk membolehkan pemandu mengetahui laluan tertutup atau menukar had laju dan Sistem Bantuan Lampu Isyarat untuk memaklumkan pemandu mengenai corak Lampu Isyarat lalu lintas.

download

“Jom kita pi teh tarik!” “Jom!”

 

 

Previous post

Suzuki Katana Dilahirkan Semula

Next post

Adakah Insuran Kereta Anda Akan Membayar Ganti Rugi Malapetaka Sebegini?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *