Insuran / Waranti

Adakah Insuran Kereta Anda Akan Membayar Ganti Rugi Malapetaka Sebegini?

Bilakah kali terakhir anda membaca polisi insuran kereta anda? Mungkin tidak. Sama seperti saya. Ya, saya tidak pernah membaca polisi insuran kereta saya atas sebab bahawasanya ianya sudah ditetapkan oleh akauntan dan peguam mahal dan tidak ada apa yang boleh saya lakukan atau katakan untuk mengubahnya.

Tapi itu bukan sebabnya artikel ini ditulis. Alasan artikel ini adalah untuk memaklumkan dan diharapkan dapat berkongsi dengan pemandu kereta ‘berinsuran’ Malaysia, perlindungan insurans mereka, memandangkan keadaan cuaca yang melampau  yang kita alami kebelakangan ini.,Banjir kilat petang lalu di Lembah Klang telah membawa kesengsaraan kepada ramai pemilik kereta yang ‘terperangkap’, di dalam air bertakung laju. Banyak kereta tenggelam disebab banjir dan beberapa yang lain dihempap pokok dan barangan berat ke atas kereta mereka dan menyebabkan kerosakan teruk.

Beberapa pemilik kereta ini telah menulis dan mesej kami bertanya sama ada insurans kereta mereka akan menampung kos pembaikan dan inilah sebab mengapa kami menghubungi syarikat insurans automotif terbesar dan paling ramah di Malaysia, Allianz General Insurance Company Malaysia untuk mendapatkan maklumat yang diperlukan.

Semuanya bermula dengan “Peril Khas” yang jelas menyatakan …

 

Kemudian, kita perlu melihat kepada ‘apa yang TIDAK dilindungi’ oleh polisi insuran anda, melainkan jika anda telah meminta perlindungan dan bayaran tambahan untuk perlindungan.

Akhir sekali, kami mempunyai butiran mengenai ‘peristiwa yang TIDAK dilindungi’ di mana item 6 (di bawah sekali) dengan jelas menyatakan …

Jadi, sekarang anda sudah tahu, apa yang tinggal ialah untuk anda mengorek simpanan anda atau mencari sumber pinjaman untuk membaiki kereta yang rosak kerana ribut anda.

Kini akhirnya, saya sudah pun sudah membaca polisi insuran saya.

 

Previous post

Ford Dengan Vodafone Menghubungkan Platform Kenderaan

Next post

Peluang Terbuka untuk Afif di Terengganu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *