Gaya Hidup

Defender Yang Betul-Betul Boleh Kemana-Mana Saja

Siri II ini dibina pada tahun 1958 membawanya ke tahap yang baru. Ia tidak datang terus dari kilang dengan trek berbanding roda kerana kenderaan itu ditukarkan oleh James A. Cuthbertson dari Biggar di Lanarkshire, Scotland. Lebih kurang 20 kenderaan yang pernah dibuat dan tidak diketahui berapa banyak daripada mereka masih wujud hari ini. Kemungkinan ini adalah salah satu contoh terbaik yang masih hidup, jika bukan yang terbaik.

Cuthbertson mengembangkan subframe untuk menampung trek dan kemudian menempek Land Rover Series II di atasnya. Memandu trek tersebut adalah sprocket yang mempunyai saiz yang sama seperti roda konvensional. Pengawal luar juga dilengkapi dengan unit stereng kuasa yang dipandu crankshaft untuk memastikan ia akan bertukar kiri dan kanan.

Ternyata, Cuthbertson Land Rover tidak dibina untuk laju. Dengan kelajuan maksimum lebih sedikit dari 20 mph (32 kph), ia sudah pasti tidak akan memecah sebarang rekod Nürburgring.

Ia telah direka untuk menangani bahkan kawasan paling sukar di mana 4×4 konvensional zaman itu akan gagal. Menariknya, Seri II yang diubahsuai terbukti sangat berguna untuk tentera semasa misi yang melibatkan penjelasan bahan letupan kerana ia lebih ringan daripada tangki.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

 

Previous post

Tindakan Keras Terhadap Diesel Kini Giat di Eropah

Next post

Audi Puchong Ucap Selamat Tinggal

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *