Gaya Hidup

Tindakan Keras Terhadap Diesel Kini Giat di Eropah

Sentimen anti-diesel Eropah yang semakin meningkat akan menjadikannya lebih sukar bagi pembuat kereta untuk memenuhi sasaran CO2 armada EU sebanyak 95 gram setiap kilometer. Diesel masih lebih 20% lebih cekap daripada enjin petrol generasi baru sehingga ia menjadi kunci kepada kebanyakan strategi pengurangan CO2 pengeluar. Para pembuat kereta yang kehilangan sasaran CO2 mereka menghadapi denda yang besar.

Permintaan untuk diesel, yang terus mantap selepas skandal VW, mula runtuh kerana tekanan yang semakin meningkat kepada powertrain, terutama di Jerman. Stuttgart, buaian industri auto Jerman, juga dapat menghalang diesel berusia 3 tahun daripada memasuki sempadan bandar pada beberapa hari mulai tahun depan.

Munich mungkin akan turut melarang berikutan perintah mahkamah pada akhir bulan Februari. Berita buruk mempunyai kesan yang cepat: diesel menyumbang hanya 40% daripada jualan kereta baru di Jerman pada bulan Mac, berbanding 45.8% pada tahun lepas dan setinggi 48.1% pada tahun 2012

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Kerajaan-kerajaan di Jerman, Perancis dan United Kingdom sedang mengimbangi pelepasan nitrogen oksida beracun dari diesel, meninggalkan jenama seperti BMW, VW, Mercedes-Benz dan juga Audi berisiko kerana mereka bertaruh banyak pada powertrain untuk memenuhi peraturan emisi CO2 yang lebih ketat yang mula berkuat kuasa pada tahun 2020.

Previous post

Toyota Vios Sports Edition Dibuka Untuk Tempahan - RM85,300

Next post

Defender Yang Betul-Betul Boleh Kemana-Mana Saja

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *