Bisnes

Siasatan RM4.5 Bilion MACC Terhadap Syarikat Kereta Kerajaan

Penyiasatan Terhadap Pengurusan dan Pembekalan Kenderaan Kerajaan Bernilai RM4.5 Bilion Oleh SPRM

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menggeledah kediaman ahli perniagaan bergelar Tan Sri tiga malam lalu, sebagai sebahagian daripada siasatan berhubung dakwaan rasuah dalam perolehan dan pengurusan kenderaan diraja bernilai RM4.5 bilion. Adakah syarikat itu sendiri kini turut dalam bahaya akibat perbuatannya itu?

SPRM dan Penyiasatan Empat Syarikat Lain

Laporan menyebut bahawa SPRM turut menggeledah empat syarikat lain berkaitan dengan isu ini. Lebih daripada 100 akaun peribadi dan syarikat di bawah kendalian syarikat-syarikat tersebut juga didakwa telah diperolehi oleh SPRM untuk penyiasatan lanjut. Meskipun begitu, tidak ada pembekuan akaun yang dilaksanakan. Keadaan ini menimbulkan tanda tanya.

Kredibiliti Berita: Pengesahan oleh Ketua Komisioner SPRM

Pengesahan serbuan ini oleh Ketua Komisioner MACC, Tan Sri Azam Baki, dan Pengarah Kanan Divisyen Penyiasatan MACC, Datuk Seri Hishamuddin Hashim, menambah kredibiliti kepada berita ini. Ini menandakan bahawa syarikat yang berurusan secara curang perlu lebih berwaspada ke hadapan.

SPANCO dan Perjanjian Kontrak Kerajaan

SPANCO Sdn Bhd telah mengurus dan membekalkan kenderaan kerajaan sejak tahun 1993. Namun, selepas kontrak itu berakhir pada tahun 2019, satu tender terbuka telah dilancarkan. Konsortium yang dibentuk oleh Berjaya Group dan Naza Sdn Bhd kemudiannya memenangi kontrak tersebut melalui Surat Minat (LOI) pada tahun yang sama.

Tetapi, usahawan bergelar Tan Sri ini, yang mungkin bertanggungjawab atas SPANCO, seakan-akan ingin melakukan aksi terakhir yang mencolok mata dunia. Kini, tindakannya itu tampaknya membawa padah kepada dirinya.

Tuntutan Hukum oleh Pengasas Berjaya

Pada bulan Julai 2023, pengasas Berjaya, Vincent Tan, telah mengemukakan saman terhadap Kementerian Kewangan dan SPANCO berhubung dengan LOI yang terputus, mendakwa kontrak tersebut diberikan kepada SPANCO walaupun tawaran mereka lebih tinggi. Kejadian ini seolah-olah merupakan balasan karma kepada pengasas Berjaya.

Harapan Penyiasatan SPRM

Dakwaan ini telah mencetuskan desakan untuk siasatan oleh SPRM, tetapi tiada perkembangan sehingga serbuan terbaru. Kini, dengan lebih banyak bukti dan perhatian, diharapkan keadilan akhirnya dapat ditegakkan.

Sumber Maklumat

Kami mendapat maklumat ini dari The New Straits Times dan Malaysians Must Know The TRUTH, dan artikel mereka boleh diakses melalui pautan yang disediakan di sini dan di sini.

Terus-Terang

Dalam menghadapi isu ini, kita mengharapkan tindakan tegas dan adil oleh SPRM. Sesungguhnya, ketelusan dan integriti dalam urusan kerajaan dan perniagaan amat penting untuk menjamin keadilan dan kepercayaan rakyat. Kami berharap penyiasatan ini akan membuka lembaran baru dalam usaha memerangi rasuah dan mengembalikan kepercayaan publik terhadap sistem keadilan di negara kita.

Previous post

BYD Mendominasi Jualan EV di Malaysia

Next post

Mazda Kukuhkan Teknologi Enjin Rotary Bagi Era Baru

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *