Berita AutoUndang - Undang

SPRM Siasat Pengurus Syarikat Kereta Nasional Jual Kereta Murah

Sebuah syarikat pembuatan kereta tempatan terlibat dalam skandal penjualan kereta ini.

Pengurus syarikat pembuat kereta tempatan (nasional) telah direman selama enam hari kerana Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) menyiasat dakwaan bahawa dia menerima rasuah berjumlah beberapa ratus ribu ringgit kerana menjual kenderaan milik syarikat di bawah harga pasaran dan tidak mengikut prosedur.

Berberapa saluran media termasuk Bernama dan Berita Harian telah membuat laporan mengenai perkara ini.

Perintah reman suspek berkuat kuasa mulai Selasa (21 September 2021) setelah Majistret Shah Wira Abdul Halim membenarkan permohonan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang dikemukakan di mahkamah.

Menurut sumber syarikat dalaman, pengurus besar jenama kereta nasional itu disiasat kerana didakwa menerima wang daripada peniaga kereta terpakai sebagai balasan menjual kereta pada harga murah.

Difahamkan, ‘rasuah’ itu adalah kerana dia menggunakan jawatan kanannya di syarikat kereta nasional itu untuk membantu peniaga kereta terpakai mendapatkan kereta syarikat dengan harga yang murah.

Kereta tersebut dipercayai dijual dengan harga di bawah pasaran dan tanpa mengikut prosedur syarikat yang betul.

Sumber mengatakan bahawa siasatan awal menunjukkan bahawa aktiviti ini dimulakan pada tahun 2019 dan bahawa proses penjualan yang tidak diluluskan telah menyebabkan kerugian berjuta-juta ringgit melalui penjualan sekitar 1,000 unit kereta yang telah dijual dengan harga di bawah harga pasaran.

Difahamkan, kereta yang terlibat adalah kereta pra-produksi yang dimaksudkan untuk digunakan di kilang pembuatan untuk tujuan pengujian dan pengendalian mutu sebelum kenderaan tersebut benar-benar dibina untuk pasaran.

Kami sudah berkecimpung dalam industri automotif selama lebih dari dua dekad dan kami tidak pernah mendengar tentang keperluan untuk 1,000 atau lebih kereta untuk tujuan rebadging. Seratus atau lebih kereta masuk akal untuk pengujian produk dan sumber alat ganti tempatan, tetapi 1,000 kereta yang digunakan untuk tujuan ini juga harus disiasat oleh pemilik dan pengarah syarikat kereta nasional itu kerana nampaknya banyak wang dan sumber telah dibazirkan untuk tujuan rebadging.

We are sure this arrest will open a new can of worms for this national car company and more unsavory ‘activities’ might surface.

Kami yakin penangkapan ini mungkin akan membongkarkan lebih banyak ‘aktiviti’ penyalahgunaan yang tidak menyenangkan untuk syarikat kereta nasional ini.

Kami juga yakin ramai lagi yang terlibat dalam ‘permainan’ ini kerana ia memerlukan lebih daripada seorang pekerja kanan atau pengurus untuk memindahkan 1,000 kenderaan tanpa dikesan dan tanpa dokumen yang betul.

Previous post

EMAEP Bolehkan Pekerja Sime Darby Tukar Kereta Setiap Tahun

Next post

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ Kini Di Malaysia - RM1.12 Juta

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *