Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Xiaomi SU7 Sedan Elektrik – Harga & Prestasi

Xiaomi Melancarkan SU7 Sedan Elektrik: Gabungan Prestasi dan Gaya yang Mengagumkan


Xiaomi, yang lebih dikenali sebagai pengeluar telefon pintar, telah membuat lonjakan besar ke dalam arena kenderaan elektrik (EV) dengan pengumuman terbaru mereka, Xiaomi SU7. Kenderaan yang inovatif ini bukan hanya sebuah sedan elektrik biasa, tetapi sebuah simbol kemajuan teknologi dan kecanggihan reka bentuk.

Xiaomi dan Langkah Besar ke EV

Xiaomi kini telah melangkah dari dunia telefon pintar ke pembuatan EV, suatu perubahan arah yang mengejutkan banyak pihak. Kini, kita dapat menyaksikan hasilnya: Xiaomi SU7, sebuah sedan prestasi tinggi yang sepenuhnya elektrik.

Pandangan Jelas pada Xiaomi SU7 Max

Dengan warna Aqua Blue yang menarik, Xiaomi SU7 Max kelihatan seperti kereta prestasi tinggi lain. Xiaomi mendakwa bahawa ini adalah sedan elektrik dengan spesifikasi tertinggi, dilengkapi dengan motor kembar yang mampu menyediakan prestasi pemanduan setara dengan Porsche Taycan Turbo.

Selain itu, Xiaomi SU7 juga mempunyai reka bentuk yang unik dengan tonjolan di bahagian hadapan badan. Penonjolan ini nampaknya digunakan untuk LIDAR, yang mungkin berkaitan dengan keupayaan bimbingan autonomi.

Prestasi Impresif Xiaomi SU7 Max

Dengan motor kembar, Xiaomi SU7 Max dikatakan menghasilkan 664hp dan 838Nm tork, memungkinkannya mencapai 0 hingga 100km/j dalam masa hanya 2.78 saat, dan kelajuan maksimum 265km/j. Dengan seni bina bateri 800V, ia boleh dicas dengan pantas dengan jarak sehingga 220km dalam masa 5 minit sahaja, atau jarak 510km dalam 15 minit.

Walaupun Xiaomi belum mengumumkan harga rasmi untuk sedan elektrik baharu itu, reka bentuk “aerodinamik”nya menghasilkan pekali seretan yang sangat rendah iaitu hanya 0.195cd. Pek bateri 101kWh juga menawarkan julat yang mengagumkan, sehingga 800km mengikut penarafan CLTC pada satu cas.

Ruang Simpanan Luas Xiaomi SU7

Xiaomi SU7 bukan hanya bergaya tetapi juga praktikal, dengan ruang bagasi yang luas sebanyak 517L. Ia juga memiliki ‘frunk’ (bonet depan) besar berkapasiti 105L. Walaupun dimensi dalaman belum diumumkan, kita dapat menganggap dengan ruang simpanan sebesar ini, kabinnya juga pasti luas dan selesa.

Versi RWD Xiaomi SU7

Xiaomi SU7 juga hadir dalam versi RWD. Ia dilengkapi dengan konfigurasi motor tunggal yang menghasilkan 295hp dan 400Nm tork. Ia mampu mencapai 0 hingga 100km/j dalam 5.28 saat dan memiliki kelajuan maksimum 210km/j. Model dasar ini memiliki jarak tempuh berdasarkan penilaian CLTC sejauh 668km, tidak setanding spesifikasi tertinggi, tetapi tetap lebih baik daripada kebanyakan EV.

Terus-Terang

Dari perspektif kami, Xiaomi SU7 bukan sahaja mengenai kecanggihan teknologi, tetapi juga mengenai reka bentuk dan kepraktisan yang menakjubkan. Perpindahan Xiaomi ke dalam industri EV menandakan era baharu dalam inovasi automotif. Kami yakin gabungan prestasi, gaya dan fungsi yang ditawarkan oleh Xiaomi SU7 akan menetapkan piawaian baharu dalam segmen sedan elektrik, dan tidak sabar untuk melihat bagaimana ia akan mengubah pandangan kami tentang mobiliti masa depan.

Previous post

Kolaborasi Automotif Jepun Untuk Cipta Teknologi Cip Jepun

Next post

Perlumbaan Kereta Elektrik - Siapakah Juara Semasa?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *