Hibrid, Elektrik, Hidrogen

MG4 EV Terkini Bakal Dilancarkan di Malaysia

MG4 EV, Kenderaan Ikonik British Bakal Menggegarkan Pasaran Malaysia

Jenama kereta British yang legendaris kembali dengan model pertamanya untuk pasaran Malaysia, MG4 EV. Beberapa bulan kebelakangan ini, kereta elektrik MG4 telah diperhatikan sedang diuji di sekitar Lembah Klang. Seorang pembaca kami bahkan menghantar gambar MG4 berwarna merah tanpa penyamaran yang sedang dipandu sepanjang Lebuhraya Persekutuan.

DSF.my mengetengahkan penemuan MG4 dalam satu artikel yang kemudiannya menarik perhatian prinsipal MG rasmi di Malaysia (DSF.my bertemu dengan mereka untuk mendapatkan gambaran penuh mengenai rancangan mereka). Ya, SAIC Motor International dari China, pemilik Morris Garage (MG), telah menubuhkan operasi di Bangsar South dan akan melancarkan secara rasmi rangkaian kereta elektrik MG4 di Malaysia pada suku pertama 2024.

Kami juga diberitahu bahawa 16 bilik pameran MG baru di Malaysia sudah bersedia untuk penghantaran kenderaan dan juga perkhidmatan selepas jualan. Langkah ini memberi tekanan kepada pesaing dalam segmen yang sama dan ini adalah berita baik untuk pembeli EV Malaysia kerana pertarungan harga akan bermula pada suku kedua 2024, DSF.my melaporkan.

MG4 EV ialah hatchback segmen C yang dibina di atas Platform Modular Boleh Skala Nebula SAIC dengan cita-cita Eropah. SAIC menyatakan bahawa fokus utama MG4 EV adalah pasaran Eropah dan sebenarnya ia telah dijual di sana sejak tahun lepas.

Kereta elektrik yang memenangi anugerah ini mempunyai seni bina 800V, membolehkan masa pengecasan yang sangat pantas. Jarak 200km boleh dicapai dalam masa 5 minit sahaja dengan pengecas DC 150kW.

Pek bateri MG4 berkisar dari 51 hingga 64 hingga 77 kWh bergantung pada spesifikasi. Dengan pek bateri yang lebih kecil, kelajuan maksimumnya terhad kepada 160km/j, tetapi pek bateri terbesar membolehkannya memandu hingga 180km/j.

Jadi, berapakah harga jualannya? Anggaran kami untuk MG4 (yang boleh memandu hingga 320 kilometer dengan satu cas penuh) adalah dari RM109,000 hingga RM139,000 untuk MG4 xPOWER yang laju (yang boleh dipandu hingga 425 kilometer dengan satu cas penuh).

Kedua-dua varian ini dijual dengan baik di Thailand sejak diperkenalkan pada bulan Mac 2022 dengan harga yang bermula dari RM105,000 hingga RM135,000 yang munasabah.

Sementara itu, tahukah anda bahawa model MG Trophy dan ZS SUV yang lebih lama sudah berada di Malaysia (dalam tiga warna berbeza) untuk ujian dan pemasaran selama kira-kira 3 hingga 4 tahun dan pada masa itu dikhabarkan bahawa Berjaya Automotive (MG Berjaya Sdn Bhd) akan menjadi pengedar. SUV tersebut telah didaftarkan dan dilihat dipandu di sekitar bandar, tetapi tidak ada komunikasi mengenai tarikh pelancaran, harga jualan, bahkan varian.

Beberapa tahun yang lalu, seorang pengendali teksi baru (MySuri) mengumumkan bahawa mereka akan memperkenalkan armada wagon stesen bertenaga bateri MG untuk Lembah Klang. Dengan agenda menjadi operator teksi bebas emisi pertama di negara ini, keghairahan media sangat kuat dan kemudian mereda kerana hanya ada SATU kereta dipamerkan dan tidak ada tarikh pelancaran.

Yang menarik, tahun lalu beberapa pemegang AP PEKAMA mengimport SUV elektrik MG ZS ketika pasaran menjadi teruja dengan kenderaan elektrik dan PEKEMA berjanji untuk menubuhkan sekurang-kurangnya 100 stesen pengecasan di seluruh negara dalam beberapa bulan (yang tidak berlaku).

Import MG EV swasta ini dijual dengan harga yang sangat tinggi, RM240-260k dan dijual bersama dengan Tesla EV yang popular dengan harga melebihi RM300k.

Sekarang, dengan pasaran EV Malaysia terbuka untuk kenderaan bebas duti import, stok MG EV dan Tesla yang tersisa telah menurun lebih dari 50 peratus kerana mereka tidak memiliki perkhidmatan selepas jualan dan jaminan kilang. Sangat berisiko untuk dibeli.

Previous post

Toyota Hibrid - Pilihan Mesra Alam & Cekap Tenaga

Next post

NIO ET9: EV Cina Mau Bersaing Dengan Maybach Dan Panamera

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *