Berita Auto

Kebangkitan MG di Malaysia: Inovasi Tanpa Batas

MG menggegarkan pasaran Malaysia dengan pelancaran MG ZS EV dan MG4, menawarkan teknologi canggih dan perlindungan lengkap dengan harga yang menarik.

Dengan kembalinya MG ke pasaran Malaysia, langit otomotif tanah air kini bersinar lebih terang. MG, singkatan dari Morris Garages, telah mengambil langkah berani dengan memperkenalkan dua model elektrik yang menjanjikan revolusi dalam pengalaman memandu – MG ZS EV dan MG4. Kedatangan mereka bukan sekadar penambahan pada pilihan kenderaan elektrik (EV) di Malaysia tetapi sebuah manifestasi kemajuan teknologi dan komitmen terhadap kelestarian alam sekitar.

Dengan harga permulaan yang menarik, MG ZS EV ditawarkan pada RM125,999, manakala MG4 memulakan harga dari RM103,999. Inisiatif ini tidak hanya menjadikan kenderaan elektrik lebih mudah diakses oleh rakyat Malaysia tetapi juga memperlihatkan visi MG dalam menerajui perubahan ke arah mobiliti yang lebih bersih dan lestari. Setiap pembelian disertai dengan jaminan kenderaan selama 7 tahun atau 150,000km dan jaminan bateri selama 8 tahun atau 180,000km, menambah nilai dan ketenangan fikiran bagi pemilik.

 MG4 Standard dari RM103,999

 MG4 Lux dari RM128,999

 MG4 Lux Extended Range dari RM 148,999

 MG4 XPOWER dari RM158,999

Steven Du, Pengarah Urusan SAIC Motor Malaysia, menyatakan, “MG ZS EV dan MG4 adalah lambang praktikaliti, inovasi, dan keselesaan, yang disatukan dalam satu paket luar biasa. Kami yakin kedua model ini akan menjadi pilihan menarik bagi rakyat Malaysia yang mencari EV terjangkau tanpa kompromi.”

Dalam usaha meningkatkan keyakinan pelanggan, MG juga menawarkan program pertukaran bateri 1-ke-1 sekiranya keadaan bateri turun di bawah 70% semasa jaminan. Kelebihan lain termasuk pemasangan pengecas dinding 7kW secara percuma untuk pembeli awal sebelum 30 April 2024, bersama dengan perlindungan insurans komprehensif melalui Program Insurans MG (MIP), yang bekerjasama dengan peneraju industri insurans seperti Berjaya Sompo, Allianz Malaysia, dan Generali Malaysia.

Perlindungan tambahan dari MIP merangkumi liputan kos penundaan tanpa had, pampasan sehingga RM10,000 untuk pengecas dinding rumah jika dicuri atau rosak, dan liputan insurans kenderaan yang meluas termasuk nilai disepakati, pengecualian lebih baik, dan bantuan 24/7. Tambahan lagi, pelanggan akan menerima kredit pengecasan percuma dan pilihan pengecas dinding lebih berkuasa untuk model tertentu, menandakan usaha MG untuk menyediakan ekosistem pengecasan yang lengkap dan mudah untuk pemilik EV.

Terus-Terang

Kemasukan semula MG ke pasaran Malaysia dengan pelancaran MG ZS EV dan MG4 menggariskan sebuah bab baru dalam industri automotif negara, dengan menawarkan alternatif elektrik yang berdaya saing dan penuh dengan inovasi. Langkah ini bukan hanya tentang penjualan kenderaan tetapi lebih kepada menggalakkan peralihan ke mobiliti elektrik, yang penting bagi masa depan yang lestari.

Namun, walaupun harga yang kompetitif dan paket jaminan yang menggiurkan menjadi titik penjualan utama, keberhasilan MG dalam jangka panjang akan bergantung kepada kemampuan mereka untuk memenuhi keperluan pelanggan Malaysia dalam aspek sokongan pasca jualan dan infrastruktur pengecasan yang memadai. MG telah membuat permulaan yang mengagumkan, tetapi perjalanan ke arah penerimaan EV yang lebih luas di Malaysia masih panjang dan memerlukan kerjasama dari semua pihak.

Previous post

Perbandingan Perodua D66B "Nexis" Dengan Ativa: Apakah Perbezaannya?

Next post

Kia K4: Revolusi Reka Bentuk di Pentas Auto NY, Menggantikan K3

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *