Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Usaha Mendominasi Dunia BYD: Evolusi Mobiliti Elektrik Dengan DENZA N7 EV

Dengan jangkauan bateri yang mengagumkan, adakah DENZA N7 berupaya mengatasi saingan hebat seperti KIA EV6 GT dalam pasaran?


Evolusi dalam industri kenderaan elektrik tidak dapat dinafikan lagi, dan DENZA N7, sebuah kenderaan keluarga premium, cukup menarik perhatian kami di Gohed Gostan. Dengan daya jangkauan bateri yang diumumkan amat mengagumkan iaitu 630 km untuk varian penggerak semua roda (all-wheel drive) dan 702 km untuk varian penggerak roda belakang, ia secara jelas mencabar rekod jangkauan bateri model KIA EV6 GT.

Kami terpukau, bukan sahaja dengan kapabiliti daya jangkaunya, tetapi juga dengan inovasi dan rekaan yang dimilikinya. DENZA N7, dengan bangganya, merupakan kenderaan pertama di dunia yang dibekalkan dengan sistem audio kereta DEVIALET. DEVIALET, sebuah syarikat kejuruteraan akustik dari Perancis, terkenal dengan penghasilan produk audio yang mewah dan berteknologi canggih. Kolaborasi antara DEVIALET dan DENZA membawa kepada satu paradigma baru dalam kerjasama antarabangsa dalam industri automotif global

Keunikan lain yang harus kita sorot adalah kerjasama antara BYD dan Mercedes-Benz dalam pembikinan DENZA N7. Kombinasi bateri kuasa terkemuka dunia, motor elektrik, dan sistem kawalan elektronik BYD dengan kemampuan pembuatan yang pintar, penyetelan kenderaan, dan sistem pengurusan kualiti Mercedes-Benz, menghasilkan sebuah kenderaan keluarga elektrik yang menawan dan boleh diharap.

Dari segi reka bentuk, DENZA N7 menampilkan dua reka bentuk muka hadapan yang boleh dipilih oleh pengguna, menggunakan bahasa reka bentuk estetik kinetik π-Motion yang merupakan gaya keluarga. Dari segi saiz, kenderaan itu mempunyai nisbah lebar-ke-tinggi 1.2:1 dan reka bentuk nisbah emas 0.618 berdasarkan platform elektrik CTB eksklusif (juga digunakan dalam sedan sukan BYD SEAL) dengan dimensi 4860 × 1935 × 1602mm dan jarak roda 2940mm.

BYD Denza N7 3.0

Melihat pada bahagian dalaman, DENZA N7 menawarkan enam skrin termasuk skrin kawalan pusat 17.3 inci, panel instrumen LCD 10.25 inci, skrin infotainment 10.25 inci untuk co-pilot, AR-HUD (Paparan Head-up Realiti Tambahan ), dan dua skrin paparan penghawa dingin pintar. Skrin 17.3-inci itu sendiri mempunyai resolusi 2K dan dikuasakan oleh pemproses berprestasi tinggi daripada Qualcomm, dan akan serasi dengan sistem ‘HarmonyOS’ akan datang.

Mengenai kemampuan bantuan memandu lanjutan, DENZA N7 menawarkan dua versi sistem NOA-nya, berbeza terutama dalam radar dan sensor. Dengan pilihan varian motor tunggal dan dual-motor penggerak empat roda, keduanya dilengkapi dengan bateri kuasa 91.392kWh. Versi motor tunggal memberikan kuasa maksimum 230kW dan jangkauan CLTC 702km, sementara versi penggerak empat roda dual-motor menghasilkan kuasa maksimum 390kW, mempercepat dari kosong ke seratus kilometer se jam dalam hanya 3.9 saat, dengan jangkauan CLTC 630km.

Terus Terang

Kita perlu menilai dengan teliti setiap aspek kenderaan ini. Ya, DENZA N7 memang membawa beberapa kejutan kepada pasaran kenderaan elektrik, tetapi adakah ia cukup untuk bersaing dengan pemain lain seperti KIA dengan model EV6 GTnya? Faktor seperti harga, ketersediaan dan sokongan selepas jualan juga merupakan pertimbangan penting dalam menentukan sama ada kenderaan ini akan menjadi pilihan utama pengguna atau tidak. Kami di Gohed Gostan akan terus mengikuti dan memberikan analisis serta berita terkini tentang kenderaan elektrik ini pada masa hadapan.


Previous post

Usaha Mendominasi Dunia BYD: SUV Elektrik Yangwang U8

Next post

Apa Penglibatan Madani Sahari Dengan MYAirline

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *