Berita Auto

Kia K5 Facelift 2025: Kejutan Baharu dengan Headlamp Tajam dan Rekaan Lebih Sleek

Adakah Malaysia akan Menerima Kia K5 sebagai Kia Optima juga?

Kia K5 Facelift 2025: Satu Kejutan Baharu

Kia K5, dikenali sebagai Kia Optima di Malaysia, sedang melalui satu pembaikan tengah musim yang mengejutkan selepas hampir empat tahun model generasi kelima semasa diperkenalkan secara rasmi. Walaupun Kia baru-baru ini menumpukan kepada SUV dan Crossover di Malaysia, adakah Kia akan membawa Kia K5 yang baru ini ke pasaran Malaysia?

Rekaan Luar yang Memukau

Kia K5 yang telah diubahsuai menampilkan rekaan luar yang memukau, baik dari segi reka bentuk kabin mahupun reka bentuk luaran. Model domestik yang telah diperkenalkan di Korea Selatan ini nampak menarik, dan kita berharap model globalnya akan serupa.

Harapan untuk Pasaran Malaysia

Meskipun Kia baru-baru ini meninggalkan segmen sedan, mungkin ini adalah masanya bagi mereka untuk mempertimbangkan semula keputusan itu. Dengan Honda juga memutuskan untuk tidak membawa Honda Accord generasi baharu ke Malaysia, pasaran sedan di Malaysia semakin terhad.

Perubahan Signifikan di Dalam Kabin

Perubahan yang signifikan juga berlaku di dalam kabin Kia K5 yang baru ini. Dashboard telah dikemas kini dengan penambahan dua skrin lengkung yang memberikan sentuhan Eropah yang elegan. Gear lever yang besar telah digantikan dengan pemilih putaran yang lebih kecil, meskipun pendapat kita mungkin berbeza, namun yang pasti, Kia telah menambahkan pengimbas cap jari yang menjadi satu kelebihan.

Teknologi dan Kelebihan Keselamatan Terkini

Kia K5 2025 turut dilengkapi dengan kamera depan dan belakang beresolusi tinggi yang boleh merekod dan menyimpan rakaman sebagai sebahagian daripada ciri keselamatannya. Selain itu, ia turut dilengkapi dengan paparan kepala (head-up display) yang baru, bahan peredam bunyi tambahan, dan sokongan untuk kemas kini atas talian.

Pilihan Kuasa yang Pelbagai

Kia K5 boleh didapati di Korea Selatan dengan enjin petrol semulajadi 2.0 liter yang menghasilkan 160hp, enjin 1.6 liter bertenaga turbo sebanyak 180hp, enjin 2.0 liter LPI (Liquid Propane Injection) dengan kuasa 146hp, serta model hibrid 2.0 liter yang menghasilkan sekitar 203hp dari kedua-dua enjin dan motor elektriknya.

Harga yang Menarik

Harga permulaan Kia K5 di Korea Selatan adalah sekitar 27,840,000 won, atau kira-kira RM98,357. Jika Kia dapat menentukan harga yang bersaing di pasaran Malaysia, ia berpotensi untuk laris di sini. Namun, kami rasa Kia mungkin tidak akan memasukkan model ini ke pasaran Malaysia.

Terus-Terang

Secara jujur, kami sangat teruja dengan perubahan yang dibawa oleh Kia K5 yang baru ini. Rekaan yang lebih menarik dan ciri-ciri teknologi yang diperbaharui menjadikannya salah satu pilihan menarik dalam pasaran sedan. Walau bagaimanapun, harapan untuk melihatnya di jalan-jalan Malaysia mungkin perlu disimpan dalam jangka masa yang lebih lama. Semoga Kia akan mengambil kira permintaan pasaran Malaysia yang sentiasa berkembang dan membawa Kia K5 yang baru ini ke sini dalam masa yang terdekat.

Previous post

Carro dan myTukar - Standard Baru Kualiti Kereta Terpakai

Next post

Adakah Pembaikan EV Lebih Mahal Untuk Dibaiki Berbanding Kenderaan Enjin Dalaman (ICE)?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *