Penyelenggaraan

Adakah Pembaikan EV Lebih Mahal Untuk Dibaiki Berbanding Kenderaan Enjin Dalaman (ICE)?

Kajian Baharu Kos Membaiki EV Berkata Tidak. Malah Harganya Hampir Sama Dengan Kenderaan ICE. Kecuali Tesla.

Dalam peralihan pasaran global kepada kenderaan elektrik (EV), kos pembaikan, terutamanya dalam kes kemalangan, boleh menjadi sesuatu yang membimbangkan. Kos pembaikan kerosakan kemalangan boleh menghalang beberapa pembeli daripada membeli EV, tetapi satu kajian baharu mungkin dapat meredakan kebimbangan ini, kecuali bagi pemilik Tesla.

EV-repair-3.0

EV dan Teknologi Canggih

Hampir semua kenderaan baharu hari ini mempunyai teknologi canggih yang terdiri daripada komponen seperti sensor lidar, sensor radar, dan kamera yang sering terletak dalam panel badan utama. Dalam kes EV, kita juga perlu mengambil kira bateri serta motor elektrik yang boleh dengan cepat meningkatkan kos pembaikan.

Tambahan pula, banyak laporan nampaknya menunjukkan bahawa kos membaiki EV akan lebih tinggi daripada kenderaan petrol secara purata. Walau bagaimanapun, data dari syarikat perisian bengkel memperlihatkan bahawa kos pembaikan hampir sama antara kenderaan petrol dan EV, selagi anda bukan pemilik Tesla. Mengapa begitu? Mari kita lihat.

Kos Pembaikan Rata-Rata

Autonews menilai statistik dari Mitchell, syarikat perisian yang menjadi tumpuan, dan menemui beberapa butir menarik, terutamanya kos pembaikan purata kenderaan ICE di kalangan semua pelanggan Mitchell adalah sebanyak USD4,205 (sekitar RM20,102).

Lebih daripada itu, jumlah ini hanya kurang USD269 (sekitar RM1,286) daripada apa yang akan dikenakan kos oleh EV yang bukan Tesla. Ini bermaksud, pada purata, sebanyak USD4,474 (sekitar RM21,388). Ini adalah perbezaan hanya enam peratus. Pada asasnya, ia tidak begitu mahal untuk membaiki EV berbanding kenderaan ICE.

Kos Pembaikan Tesla

Namun begitu, situasi ini tidak berlaku dengan EV Tesla, yang bagi sesuatu sebab yang pelik, melibatkan kos pembaikan yang lebih besar secara statistik. Data yang sama menunjukkan bahawa mereka membayar purata USD5,552 (sekitar RM26,541) atau sekitar 27 peratus lebih banyak. Data menunjukkan bahawa teknologi yang berkaitan dengan kenderaan ini menyebabkan harga pembaikan menjadi begitu tinggi.

Ryan Mandell, pengarah prestasi tuntutan kerosakan fizikal automotif di Mitchell, berkata, “Kenderaan-kenderaan ini berada di hujung teknologi keselamatan dan teknologi kereta berhubung digital ini, dan semuanya akan memainkan peranan apabila kenderaan-kenderaan ini terlibat dalam kemalangan.”

ev-repair-2.0

Faktor Lain Yang Mempengaruhi Kos Pembaikan

Secara semula jadi, banyak faktor lain mungkin mempengaruhi kos pembaikan dalam kes EV. Oleh kerana kenderaan ini lebih baru, ini bermaksud pilihan pasaran sekunder tidak sebanyak, yang secara tidak langsung menaikkan kos pembaikan. Jadi, adakah perkara ini juga berlaku di Malaysia, dan jika ya, adakah pemilik Tesla sebenarnya menyusahkan diri mereka sendiri?

Ini adalah maklumat yang kami perolehi daripada Carscoops dan artikel penuh mereka boleh diakses di sini. Terima kasih kepada Carscoops atas maklumat dan imej yang disediakan.

Terus-Terang

Dalam dunia EV, kos pembaikan sebenarnya tidak jauh berbeza daripada kenderaan ICE, kecuali jika anda memiliki Tesla. Teknologi canggih dalam kenderaan ini menyebabkan kos pembaikan Tesla menjadi lebih tinggi. Walau bagaimanapun, pemilik EV lain boleh merasa lega kerana kos pembaikan mereka hampir sama dengan kenderaan ICE. Semakin banyak pilihan pasaran sekunder dan kemajuan dalam teknologi pembaikan boleh membantu mengurangkan beban pemilik EV.

Previous post

Kia K5 Facelift 2025: Kejutan Baharu dengan Headlamp Tajam dan Rekaan Lebih Sleek

Next post

Pertandingan Tesla Model Y Pertama di Malaysia untuk Mereka yang Memasang Tenaga Solar di Rumah

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *