Bisnes

Patutkah Pemilik Kia Di Malaysia Bimbang?

Inilah persoalan yang ditimbulkan oleh banyak pemilik Kia di Malaysia sejak berita tentang kedai RED CUBE Naza Kia telah ditutup satu persatu.

Kami baharu menerbitkan sebuah artikel yang menyoroti penutupan cawangan Kia RED CUBE pertama di Malaysia yang terletak di sepanjang Lebuhraya Persekutuan yang sibuk di Petaling Jaya. Artikel ini menimbulkan banyak kebimbangan bagi pemilik Kia semasa di Malaysia, terutama mereka yang telah membeli kenderaan Kia dalam 4-5 tahun yang lalu kerana kenderaan mereka masih mempunyai jaminan pengeluar.

Kami bertanya dengan wakil Kia Malaysia dan mereka memberi jaminan bahawa jaminan adalah kukuh dan jenama Kia masih kuat di Malaysia. Ya, Naza Kia ingin mengukuhkan kedudukannya sebagai penjaga jenama Kia di Malaysia dan Kia Malaysia sedang dalam ‘perbincangan’ dengan penjaga jenama baharu yang bersedia bergerak pantas untuk menghidupkan semula jenama dengan model Kia yang baharu dan menarik.

Walau bagaimanapun, program pembelian balik kereta terpakai Naza Kia yang dilancarkan pada bulan November 2016, mungkin bermasalah sedikit bagi pemilik Kia yang menghargai program ini.

Naza Kia memperkenalkan program Kia Value 5, yang membolehkan pelanggan yang layak trade-in kenderaan mereka setelah lima tahun pemilikan untuk nilai pembelian balik yang dijamin. Sebagai contoh, kita kenal dengan pemilik Kia Cerato 2.0 tahun 2017 (RM124,888) yang kini bimbang dengan jaminan nilai pembelian balik RM44,000 apabila dia mahu menjual Cerato miliknya dalam masa dua tahun. Ini adalah inisiatif Naza Kia untuk pelanggannya dan ini bukan program yang disokong oleh Kia Motors. Kami sedang menunggu jawapan dari mereka untuk mengesahkan sama ada program ini akan diambil oleh penjaga jenama Kia yang baharu atau tidak.

Kia K5

PRESS RELEASE: “At the introductory stage, starting from Nov 1, 2016 until Dec 31, 2016, customers who purchase the All-New Kia Sportage and the All-New Kia Sorento at their KIA authorised sales outlet will be entitled to the Kia Value 5 programme,” the company said in a statement.

The programme is the first of its kind in Malaysia. In the same statement, the then Naza Corp Holdings Sdn Bhd automotive group chief operating officer said Kia vehicles have become synonymous with quality, design, technology and driver-friendly setups. “Through the Kia Value 5 program, we want to create robust Kia used car value by guaranteeing the future value prescribed ahead, to customers who may want to upgrade to a new Kia model in five years.

“As the only mass model brand in Malaysia giving this opportunity to our customers, it is also the first ever Guaranteed Future Value program without any exclusive tie-up with financial institutions.”

Juga, kelewatan melancarkan crossover Kia Seltos yang tidak ada kaitan dengan isu-isu yang disebutkan di atas dan sebaliknya adalah masalah harga jual di mana rundingan sedang dijalankan dengan pelbagai jabatan dan agensi kerajaan Malaysia untuk mendapatkan harga jualan yang baik untuk mencabar beberapa pesaing dalam segmen ini.

Kia Picanto

Meanwhile, current Kia dealers and after sales continue and there are ample spare parts and after sales specialists outside of the RED CUBE outlets to look after your Kia vehicle.

Sementara itu, pengedar Kia semasa dan selepas jualan berterusan dan terdapat banyak alat ganti dan pakar selepas penjualan di luar cawangan RED CUBE untuk menjaga kenderaan Kia anda.


Previous post

Volkswagen Mungkin Meletakan Bentley Di Bawah Audi

Next post

Harga Nissan Almera Malaysia Diumumkan RM80K-RM91K

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *