Bisnes

Kerjasama Strategik: DRB-HICOM Melabur dalam Genie Malaysia

Langkah Terbaru DRB-HICOM dalam Fintech Automotif Malaysia

Kita gembira untuk mengumumkan bahawa Edaran Otomobil Nasional Berhad (EON), anak syarikat sepenuhnya DRB-HICOM, telah melabur secara strategik dalam Genie Malaysia, anak syarikat Carro, platform kereta terpakai dalam talian terbesar dan paling beruntung di Asia Tenggara.

drb-hicom 1.0

Memanfaatkan Pengalaman Automotif dan Teknologi

Kerjasama unik ini menggabungkan pengalaman automotif DRB-HICOM yang berdekad lamanya dengan platform teknologi milik Carro untuk menentukan semula pembiayaan automotif di Malaysia.

CEO-EON-AKKBAR-DANIAL-7.0

Akkbar Danial, CEO EON dan Ketua Pengedaran Automotif DRB-HICOM, percaya pelaburan ini akan memberi manfaat kepada kedua-dua pihak. “Susulan pelaburan kami dalam Carro, syarikat induk platform kereta terpakai myTukar pada tahun 2021, kami sangat bersemangat untuk memperkuatkan kerjasama strategik ini, dan yakin bahawa sinergi antara kedua-dua pihak kami akan membuka peluang yang belum pernah ada sebelum ini yang akan memberi manfaat kepada pelanggan kami dan memacu kejayaan bersama,” kata Akkbar.

Pengalaman Berguna dalam Pasaran Masing-masing

Beliau menambah bahawa pengalaman kedua-dua pihak dalam pasaran masing-masing akan saling mendatangkan faedah. “Apabila kita meneroka teknologi yang akan mengubah permainan, pengalaman kami membawa pandangan dan kepakaran yang bernilai ke dalam perbincangan. Kami yakin pengalaman ini akan memberi manfaat kepada kedua-dua pihak apabila kita bergerak maju dan berinovasi dalam landskap teknologi yang baru ini.”

Pengukuhan Ekosistem Pengedaran Automotif

Pelaburan ini selaras dengan usaha DRB-HICOM untuk memperkuatkan ekosistem pengedaran automotifnya. Kerjasama ini juga membuka peluang cross-selling yang berharga bagi DRB-HICOM dalam rangkaian peniaga myTukar, yang terdiri daripada lebih dari 2,600 peniaga di seluruh negara.

Genie Malaysia hanya mula beroperasi pada tahun 2021, tetapi telah berjaya membina buku pinjaman hampir RM600 juta yang terdiri daripada pelbagai jenis pinjaman. Dengan pendekatan berorientasikan data, nisbah NPL (Pinjaman yang Tidak Berprestasi) Genie Malaysia telah dikekalkan pada kurang daripada 2%, lebih baik daripada kebanyakan rakan sejawat Genie Malaysia dan malah beberapa bank.

Simon Chan, CEO Genie Malaysia berkata, “Genie Malaysia bermula kerana terdapat pasaran ‘lautan biru’ yang terlalu diabaikan dan tiada pembiayaan bank tradisional yang tersedia untuk pembeli kereta yang memerlukan. Kami telah berjaya menggabungkan data dan kekuatan unik Carro dan myTukar untuk menjadikan pembiayaan kereta terpakai lebih demokratik. Kini semua orang boleh memiliki kereta!”

Ernest Chew, Ketua Pegawai Kewangan Carro menambah, “Genie Malaysia telah memperoleh keuntungan sejak tahun pertama. Kami juga telah menunjukkan bagaimana kami boleh bekerjasama dengan bank untuk membantu melayani golongan yang terpinggir, sambil menjaga NPL rendah hingga tidak wujud. Pada hari ini, kami sudah bekerjasama dengan 2 bank utama yang telah menyediakan pembiayaan dan masih dalam proses untuk menyambut lebih banyak bank.”

Terus-Terang

Kami yakin pelaburan DRB-HICOM dalam Genie Malaysia akan membawa inovasi dalam industri automotif Malaysia dan memberi manfaat kepada semua pihak. Ia adalah langkah berani ke arah masa depan yang penuh dengan peluang.

Previous post

Suzuki V-Strom 1050: Terkesan Untuk Keadaan Tak Terduga

Next post

Pelancaran Rasmi United E-Motor: Era Motosikal Elektrik Baharu di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *