Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Jualan Tesla di China Meningkat 31% Selepas Kemerosotan Julai

Jualan Tesla di China Meningkat 31% Selepas Kemerosotan Julai – Berita Elektrik Terkini

Menurut laporan Reuters baru-baru ini, Tesla telah berjaya menjual 84,159 unit kereta di China pada bulan Ogos. Ini adalah peningkatan sebanyak 31% berbanding bulan Julai tahun ini. Menurut data yang dikeluarkan oleh Persatuan Kereta Penumpang China (CPCA), angka ini termasuk kereta untuk eksport.

Jumlah ini menunjukkan pertumbuhan sebanyak 30.92% dari 64,285 unit pada bulan Julai dan 9.35% dari 76,965 unit pada bulan yang sama tahun lalu.

Tesla-Malaysia-Launch-Pavillion-D-Large

Menurut data yang dipantau oleh CnEVPost, Tesla telah menjual sebanyak 624,983 unit kereta elektrik yang dihasilkan secara tempatan di China dari Januari hingga Ogos tahun ini. Tesla mempunyai kilang di Shanghai yang menghasilkan Model 3 dan Model Y yang lebih besar. Kilang ini tidak hanya membekalkan kepada pelanggan tempatan, tetapi juga menjadi pusat eksport.

Saat ini, Tesla menawarkan tiga versi Model Y di China: versi penggerak roda belakang, versi jarak jauh Model Y dengan penggerak roda empat, dan versi prestasi Model Y dengan penggerak roda empat.

Pada 14 Ogos, Tesla mengurangkan harga Model Y jarak jauh dan versi prestasi Model Y sebanyak 14,000 yuan (sekitar USD130) di China, yang merupakan pengurangan sebanyak 4%. Pada masa itu, harga Model Y versi penggerak roda belakang kekal tidak berubah.

Tindakan ini menurunkan harga permulaan Model Y versi jarak jauh dari RMB 313,900 kepada RMB 299,900, dan harga permulaan Model Y versi prestasi dari RMB 363,900 kepada RMB 349,900.

tesla-model-y-showroom-2.0

Laman web Tesla di China menunjukkan bahawa pelanggan China yang memesan versi Model Y jarak jauh sekarang dijangkakan perlu menunggu selama enam hingga lapan minggu untuk penghantaran, lebih lama daripada sebelum ini, iaitu dua hingga enam minggu.

Kilang Tesla di Shanghai mempunyai kapasiti untuk menghasilkan 1.1 juta kereta elektrik setahun dan menyumbang lebih separuh daripada pengeluaran global pembuat kereta ini.

Sementara itu, berita Bloomberg melaporkan bahawa Tesla juga memulakan perang harga di China tahun lalu apabila mengurangkan harga Model 3 dan Model Y-nya, yang menggalakkan banyak pesaing tempatan yang semakin berkuasa untuk melakukan perkara yang sama. Namun, pengurangan ini tidak membawa kepada peningkatan yang berterusan di China, yang berusaha untuk menggalakkan pertumbuhan ekonomi selepas Covid.

Walaupun begitu, syarikat permulaan EV China melihat peningkatan jualan baru-baru ini, dengan BYD Co. yang merupakan jenama kereta paling laris, telah menghantar 262,161 kereta baharu tenaga elektrik pada bulan Julai. Kemudian ada Xpeng Inc., yang telah menandatangani perjanjian untuk menghasilkan EV dengan Volkswagen AG, melaporkan peningkatan sebanyak 28% dalam jualan dari bulan Jun ke 11,008 unit, sementara Li Auto Inc. menghantar 34,134 kereta pada bulan Julai dan penghantaran Nio Inc. melonjak kepada 20,462 unit.

Terus Terang

Jualan Tesla di China meningkat 31% selepas kemerosotan pada bulan Julai adalah tanda positif bagi industri kereta elektrik. Ini menunjukkan bahawa minat terhadap kereta elektrik masih berterusan, walaupun dengan persaingan yang semakin sengit di pasaran China. Tesla terus menjadi pemain utama dalam revolusi kenderaan elektrik, dan kami tidak sabar untuk melihat perkembangan lebih lanjut dalam masa akan datang.

Previous post

Genesis GV80 Coupé: Pencapaian Terbaru dalam Dunia Kenderaan Mewah

Next post

BMW i7 Elektrik: Permintaan Melebihi 1,000 Unit di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *